Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Hudba labelu UMG se vrací na TikTok. Zdroj: Solen Feyissa, Unsplash

Universal Music Group a TikTok obnovují spolupráci. Dohoda slibuje větší uživatelskou ochranu

Sociální sít´ TikTok začátkem letošního roku odstranila ze své databáze hudbu většiny umělců, kteří působí pod vydavatelstvím Universal Music Group (UMG). Zmizely tak mimo jiné písně od skupin Pearl Jam, Weezer či ABBA. V květnu však společnosti uzavřely novou dohodu. Slibují větší bezpečnost před umělou inteligencí a zlepšení ochrany obsahu.

Důvodem, proč UMG odebrali miliardě uživatelů možnost vytvářet na platformě krátká videa s hudebním obsahem, je nedostatečné finanční ohodnocení umělců a strach ze zneužití umělé inteligence. V posledních měsících totiž uživatelé TikToku začali využívat aplikace, které nabízejí sadu hlasů nejznámějších umělců. Jedním kliknutím tak vytvořili dílo, nad kterým by umělec strávil několik dnů. Tím se navíc dopouštěli porušení zákona o duševním vlastnictví.

Po několikaměsíční pauze se ale na čínskou platformu TikTok hudba světového labelu UMG vrací. Dohoda, kterou společnosti uzavřely první květnový den, obsahuje nové podmínky kladoucí důraz na ochranu před umělou inteligencí a snadnější propagaci začínajících umělců. „Jsme nadšeni, že můžeme přivítat UMG zpět na TikToku. Těšíme se na spolupráci, která si klade za cíl budovat hlubší spojení mezi umělci, tvůrci a fanoušky. Budeme dbát na zodpovědné využívání nástrojů umělé inteligence. Chceme tak odstartovat novou éru hudební tvorby, zároveň však stále stojíme o upřednostnění lidské kreativity před AI,“ řekl v oficiálním vyjádření vedoucí rozvoje hudebního byznysu TikTok Ole Obermann.

Problém s umělou inteligencí a penězi

Celý spor odstartoval den před vypršením předchozí smlouvy, tedy 31. ledna. Universal Music Group zveřejnili otevřený dopis směřovaný k umělcům a skladatelům, kde kromě potíží se zneužíváním AI nařkli TikTok z nedostatečné finanční kompenzace. I vzhledem k vysokému počtu uživatelů, z peněz, které pro TikTok skladba vyprodukuje, získají její vlastníci pouze jedno procento.

„TikTok platí naše umělce a skladatele sazbou, která je pouze zlomkem toho, co za stejných podmínek vyplácejí jiné sociální sítě. Zakládá si byznys na hudbě, aniž by za ni platil spravedlivou částku,“ uvedla společnost v otevřeném dopise jeden z důvodů, proč se rozhodla stáhnout více než tři miliony skladeb. To je téměř polovina celého hudebního obsahu sítě.

Trable pro umělce i uživatele

Situace se dotkla také méně známých umělců, pro které TikTok představuje možnost propagace. „Universal Music Group se rozhodli přestat podporovat platformu s téměř miliardou uživatelů, která umělcům slouží jako bezplatný způsob sebeprezentace,“ vyjádřil se v otevřeném dopise ředitel společnosti TikTok Shou Zi Chew. Odstranění hudby však mělo negativní dopad nejen na hudebníky, ale také na uživatele platformy.

„Hudba známých umělců zvyšuje dosah videa. Algoritmus pracuje tak, že pokud má někdo rád třeba kapelu U2, nabízí mu videa, kde v pozadí hraje právě jejich hudba. Tím, že stáhli hudbu od labelu UMG, zavařili nejen menším kapelám, ale také tvůrcům, kteří se sociálními sítěmi živí,“ říká studentka marketingu Gracen Allen. Sama na TikTok pro zábavu natáčí. „Mě osobně se ta situace nějak nedotkla, jen bylo otravné slyšet dokola pořád ty samé písničky. Spousta lidí problém obešla. Místo studiových verzí písní začali používat verze z živých koncertů,“ vysvětluje svůj postoj k situaci Allen.


Karolína Milotová
Jsem studentka druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném čase ráda píšu a chodím na koncerty. Zajímám se o hudební kulturu a témata týkající se mladé generace.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.