Tiktok novináře neláká. Krátká videa ale mohou být cestou k mladšímu publiku
Zatímco se evropské i americké úřady zabývají TikTokem jako bezpečnostní hrozbou, některá česká média si k čínské aplikaci ani nestihla najít cestu. Platforma si před pěti lety vybudovala popularitu díky krátkým videím, na kterých uživatelé tančili či otevírali ústa do rytmu známých hudebních hitů. Aktuálně jde i v Česku o jednu z nejpoužívanějších sítí, kterou má v telefonu více než dva miliony lidí. Obsah na ní se změnil právě i vlivem širšího publika. Na sít´ už nepřispívají pouze teenageři, kteří se chtějí ukazovat před vrstevníky.
Česká televize jede v nečekaném módu
Podle předloňského výzkumu Reuters v minulém roce na Tiktok přispívala asi polovina redakcí z celkem 44 zemí. V Česku nahrává svou tvorbu na platformu něco přes třetinu redakcí. Způsob, kterým se však na síti snaží oslovovat masy, bohužel nemá mnohdy s novinařinou nic společného.
Příkladem může být Česká televize, která o vyzkoušení nového způsobu předávání informací neusiluje. Namísto zpravodajství na účtu veřejnoprávního média diváci najdou například video, ve kterém se televizní moderátorka Saskia Burešová mění pomocí umělé inteligence na postavu z japonského kresleného filmu. V podobném duchu se nese i zbytek obsahu účtu. Proč? Důvod je jasný – podobný nonsens mladé diváky na platformě přitahuje. Profil sleduje již téměř 70 tisíc lidí.
Na síti se propaguje i zpravodajský web Refresher, který na platformě sleduje více než 73 tisíc odběratelů. Mezi videi publikovanými na TikToku média převládají krátké útržky z rozhovorů s veřejně známými osobnostmi. Nejde o politiky, vědce ani ekonomy, nýbrž o herce a populární rappery. Způsobem prezentace se médium, ve kterém vzniká i mnoho zpravodajsky významných textů, přibližuje americkému bulvárnímu Buzzfeedu.
Formát z Tiktoku mohou novináři používat i jinde
Je pravda, že uživatele sociální sítě zde vyhledávají především zábavu, což potvrzuje část zmíněné studie. Některé redakce však namísto generování pouze nenáročného obsahu sází na skeče. Díky krátkým satirickým videím dokážou zpravodajské informace k mladému publiku dostat například Seznam Zprávy. Redakce přitom na lov mladých nasadila silný kalibr v podobě moderátora pořadu Št´astné pondělí Jindřicha Šídla. Přestože má novinář už pět křížků, dokáže předat mladému publiku postřehy z aktuálního dění a zároveň si udržet jeho pozornost.
Zajímavý přístup zvolil i web Hlídacípes.org, jehož profil na Tiktoku vznikl v roce 2021. Novinář Jan Žabka na účtu krátce vtahuje diváka do problematiky podvodů na internetu a učí uživatele, jak ověřovat informace. Videa o problematice deep fake, falešných profilech či o zinscenovaných záchranách zvířat mají desítky tisíc zhlédnutí.
Upoutat pozornost nové generace čtenářů smysluplným obsahem nemusí být lehké. Že se novinářům úsilí vrátí, se přitom zaručit nedá. Přítomnost mladého publika na síti by však neměla média ignorovat. Nemusí přitom nutně na TikToku působit. Krátká videa natočená na výšku, která se zdají být cestou ke generaci Z, již povoluje třeba i Instagram.