Studenti staví formule. Pomáhá nám to najít budoucí uplatnění, říká člen týmu ČVUT
Ticho přebíjí rámus z tlakové nádoby a hlasy ozývající se z konce chodby, kde má tým svou čistou a „špinavou“ dílnu. V té je vzduch cítit po ředidle. „Uklízí nakonec většinou hříšník, který přijde pozdě,“ usmívá se Miroslav Kršek (20), který má v týmu na starost vztahy s veřejností a s médii. Přibližně dvacetičlenný tým Fakulty strojní ČVUT na formuli pracuje v zázemí školy, které působí jako zrenovovaná továrna.
Práce jsou v plném proudu, protože závody, kterých se ročně koná dvanáct po celém světě, se blíží. Tým musí jejich organizátorům do konce května poslat video dokazující, že formule je již v pojízdném stavu. Jízda se trénuje na letištních testovacích plochách. „Každý rok je největším úspěchem dát formuli dohromady včas, a hlavně v takovém stavu, aby se nikomu nic nestalo,“ podotýká Kršek. Materiál na díly získávají studenti od sponzorů, práce dělají sami, nebo si jej zadají u specializované firmy. „Nejsme třeba schopní sami vyrobit blok motoru, takže používáme ten z R6 Yamahy. Takže vlastně děláme z motorky formuli,“ dodává. Studenti si z projektu odnášejí hlavně zkušenosti a dobré kontakty. „Firmy, které nás sponzorují, se často stanou našimi budoucími zaměstnavateli,“ připouští Kršek.
Jediný hybrid v republice
CTU CarTech konkuruje jak světovým, tak i dalším českým univerzitním týmům. Třeba brněnskému Vysokému učení technickému. „Navzájem si ale vyměňujeme informace. Přeci jen jsme všichni studenti a jde nám především o to se něčemu přiučit a najít tak snáz budoucí povolání,“ sděluje Kršek.
Podle soutěžních pravidel studenti nemohou vylepšovat starou formuli, ale musí každý rok sestavit novou. Tým ČVUT od konce února pracuje na monopostu FS.14, který bude jako jediný v republice hybridní. „Máme v plánu ke spalovacímu motoru přidat na přední nápravu elektromotory. Díky tomu se přiučíme něco nového o elektrickém pohonu,“ mají jasno sami studenti. Na nové formuli tým pracuje už od září. Tradičně se začíná tím, že se probírají chyby a nedostatky z předchozí sezony. „Nejlepší metodou, jak se posunout dál, je totiž naslouchat kritice a poučit se z chyb,“ uvědomuje si Kršek.
Motokáry rozhodnou
Pilotem vozu se může stát kdokoliv z týmu. O tom, kdo to nakonec bude, se členové CTU CarTech rozhodují originálním způsobem. „Vyrážíme na závody v motokárách. Kdo zajede nejlepší čas a je v týmu minimálně dva roky, se může stát pilotem. Tedy pokud sám chce,“ vysvětluje Kršek. Tímto způsobem se stal jezdcem i Dominik Hošek (22), který dojel pro vítězství v roce 2021. „Projektu věřím, nebojím se do formule sednout,“ říká Hošek. Daleko náročnější je pro něj pocit zodpovědnosti za práci celého týmu. „Vím, jak dlouho jsme na vozu dřeli a je jen na mně, jestli to zkazím, nebo ne,“ líčí.
Cena formule se i bez započtení samotné práce pohybuje v řádu nižších milionů. Studenti ji na závody přepravují sami a občas do příprav zasáhnout nepředvídatelné události. „Vloni jeden nepozorný řidič naboural vůz, ve kterém jel náš kapitán týmu i s materiálem na přípravu depa,“ vypráví Hošek s tím, že hrozilo, že kvůli tomu vedoucí nestihne tým zaregistrovat do soutěže. „Naštěstí to stihl a mohli jsme pak úspěšně zabojovat o vítězství,“ dodává. Na výstavě školy se tak CTU CarTech pyšní dalším pohárem za první místo. „Doufáme, že se nám sezona podaří, alespoň tak dobře, jako ta minulá, nebo ještě lépe,“ podotýká Hošek.