Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Pozitivní je, že už spoustě lidem během jejich nepozornosti chytré technologie zachránily krk. Foto: Autoskolaking.cz

Spěch na silnici zabíjí, varuje dopravní expert Pavel Greiner

Přes patnáct let předává nejen své nadšení do řízení, ale především cenné zkušenosti a rady, které mohou na silnicích zachránit nejeden lidský život. Pavel Greiner, dopravní expert a majitel Autoškoly King, se dlouhodobě věnuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Jeho odborná doporučení mohou být obzvláště užitečná především v zimních měsících, které před řidiče staví spoustu překážek.

Autor textu: Jonáš Vaník

Jaká jsou v únoru největší nebezpečí silničního provozu?
Jeden den je krásně a lidé automaticky předvídají, že to bude stejné i den následující. Námraza se však může objevit opravdu z hodiny na hodinu, čímž se zvyšuje brzdná dráha automobilu, a s tím už řidič nemusí počítat. Související je i neočekávaná námraza na samotném autě a následný spěch způsobený nedostatečnou časovou rezervou.

Které chyby řidiči v tomto období nejčastěji opakují?
Vypíchl bych nedodržování vzdálenosti mezi vozidly. Naprostý základ, který však stále dělá problémy. Dále je to přecenění vlastních schopností, k němuž dochází nejen u začátečníků.

I přes to všechno je únor dlouhodobě paradoxně nejméně nehodový měsíc ze všech. Čemu statistiku připisujete?
Roli nehraje jen fakt, že únor je nejkratším měsícem. Velký vliv mají jarní prázdniny, během kterých se spousta lidí vydává do zahraničí, díky čemuž aut na českých vozovkách ubývá.

Jak moc jsou pro vás, jakožto instruktora autoškoly, rozdílné jízdy v zimě a v létě?
S žáky to takový problém není, možná jsou trochu více ve stresu, ale přeci jen jezdí pomalu tak jako tak. Já jsem naopak rád, že jim mohu ukázat, jak se auto chová v zimních podmínkách a připravit je na různé stavy vozovky.

Moderní bezpečnostní technologie v autech podle mnohých přispívají k bezstarostnosti řidičů. Porovnal byste jejich pro a proti?
Pozitivní vlastností je, že už spoustě lidem během jejich nepozornosti chytré technologie zachránily krk. Řidiči jim však důvěřují až příliš. Stále je to jen stroj, který může kdykoliv vypovědět službu. Mně osobně chybí doba fyzických tlačítek, kdy jsem si mohl třeba klimatizaci nastavit po paměti a nemusel sledovat display, který jen odvádí lidskou pozornost.

Mohl byste doporučit nějaké preventivní kroky pro bezpečnější zimní jízdu?
V první řadě bychom si měli nechávat na cestu dostatek času. Například vstát dřív, at´ následně nespěcháme. V zimním období spěch zabíjí, to je zkrátka fakt. Zároveň je třeba sledovat aktuální předpověď počasí a situace na vozovkách.