Scenáristicky chudý film Deníček moderního fotra zachraňují výborné herecké výkony
Scénář k příběhu o neplánovaném rodičovství dvou mladých lidí napsal čtyřiatřicetiletý Jan Haluza, který do celovečerního filmu vložil i vlastní zážitky z otcovství. Ke spolupráci také přizval dalšího nováčka a tatínka, kameramana Radima Střelku. Debut to byl po stránce režijní a kameramanské zdařilý. Oba hlavní tvůrci patrně i díky svým zkušenostem dokázali vytvořit věrohodnou atmosféru, jelikož oba mohli vycházet z vlastních zkušeností.
V knize, která je vyprávěna ich-formou, jsou zdrojem humoru hlavně pasáže, kdy otec malého Čeňka vypráví své zážitky. Ve filmu tyto pasáže fungovaly částečně, jelikož byly vyprávěny průvodním komentářem v první osobě. Scenáristicky je však příběh chudý. Divák si totiž již na začátku odvodí, jak celý příběh dopadne a zápletka je příliš jednoduchá. V celém snímku nedojde k žádnému velkému zvratu. Tvůrci se tak nejspíš měli více vzdálit jinak od skvělé knižní předlohy a na plátno přinést nápaditější dějovou zápletku.
Hlavním postavám nechybí humor ani nadsázka
Velkou předností Deníčku moderního fotra jsou oba hlavní hrdinové, Dominik a Nataša. Jedná se o sympatické lidi, protože nepříjemnými situacemi prochází s humorem, nadsázkou, a problémy řeší racionálně.
Dominik (Jiří Mádl) a Nataša (Tereza Ramba) jsou mladí lidé ze současného světa. On je začínající spisovatel, který touží odjet do zahraničí na kurz tvůrčího psaní, ona úspěšná návrhářka hraček. Jejich náhodné intimní setkání však nezůstane bez následku. Nataša si dítě chce nechat a Dominik se k této situaci postaví zodpovědně. Přistoupí na dohodu, že první rok se o dítě postará on, aby mohla Nataša dál chodit do práce a finančně zabezpečit rodinu.
Zvolením této zápletky si režisér Haluza vytvořil prostor k tomu, aby film nebyl jen o péči o dítě, o níž Dominik říká: „Vítejte v mém světě. Vítejte v pekle.”
Záchranou byli výborní herci, kteří i přes nudný příběh ze života a opakující se průvodní komentáře dokázali snímek pozvednout. Však pro Mádla a Rambu je to po Raft´ácích (2006), Ro(c)ku podvrat´áků (2006), Peklu s princeznou (2009), Všivácích (2014) a Padesátce (2015) již šesté celovečerní kinematografické dílo, kde si spolu zahráli.
Film vyniká výbornou prací s hudbou, o kterou se postaral Ondřej Brousek. Po dlouhé době se v českém snímku objevuje hudba nahraná živým orchestrem, který podporuje jeho tempo a rytmus. Příběh byl v psané formě čtivý, napínavý a dokázal diváka upoutat po celou dobu. Děj filmu byl předvídatelný a místy strnulý. Na plátně prostě nefungoval.
Deníček moderního fotra
Česko, 2021, 101 minut
Režie: Jan Haluza
Předloha: Dominik Landsman (kniha)
Scénář: Jan Haluza
Kamera: Radim Střelka
Hudba: Ondřej Brousek
Hrají: Jiří Mádl, Tereza Ramba, Lukáš Hejlík, Ondřej Malý, Pavla Tomicová, Ivan Lupták, Lucie Benešová, Roman Zach, Jakub Volák, Robert Jašków