Režisér Neil Blomkamp představil horor Demonic. Platil si ho sám
Hororový žánr je pro Blomkampa novinkou. „Nad tématem jsem přemýšlel roky. Inspiroval jsem se dílem Paranormal activity, na kterém mě kromě námětu zaujalo i to, že je financovaný z vlastních prostředků. Snímek jsme si nakonec také financovali sami,“ řekl tvůrce po čtvrtečním promítání filmu Demonic.
Do začátku natáčení na jaře 2020 ale přišla pandemie koronaviru a takřka všechny velké projekty se zastavily. Režisér se ale rozhodl v práci pokračovat. „Měli jsmeů velmi nízký rozpočet a film možná vypadá, že jsme na něm utratili více peněz, než skutečně stál,“ popsal režisér.
Diváci film kritizují
Demonic se ale od Blomkampovy předešlé tvorby kromě žánru liší i stylem. Režisér experimentoval i s vizuální stránkou – jako první vůbec využil při natáčení speciální efekty a technologii doteď využívané jen pro počítačové hry. To se ovšem nelíbí některým divákům. V recenzích na filmových databázích uživatelé horor kritizují a popisují ho jako nudný a bez nápadu. Sám režisér možnou ztrátu fanoušků vnímá. „Mohlo to někoho odradit. Ale chtěl jsem zkusit, co jsem schopný udělat s tak omezeným rozpočtem a zaměřil jsem se na atmosférickou složku filmu, na napětí a všudypřítomný strach,“ uvedl Blomkamp.
Režisér nikdy neuvažoval nad oslovením filmového studia. „Do projektu jsem skočil na jaře, kdy se vše zastavilo kvůli pandemii. Proto jsme se rozhodli, že do toho půjdeme jako nezávislý tvůrčí tým. Štáb je z mého studia Oats a mohl jsem se na něj spolehnout,“ popsal práci Blomkamp.
Česká stopa ve filmu
Na již zmíněné vizuální stránce se podílela česká firma Universal Production Partners (UPP), která vytváří speciální efekty a pro film postavila jedinečný skener, který díky stovkám použitých fotoaparátů umožňuje statickou postavu převést do pohybu. „Když Neil zavolal a řekl, že chce tuto technologii vyzkoušet, byl jsem nadšený, protože to bylo použito zatím jen v počítačových hrách,“ řekl Viktor Müller z firmy UPP. Snímek Demonic je možné zhlédnout na festivalu Future Gate, který se koná od 15. září až do 16. října a zavítá do Prahy, Brna, Šumperku, Plzně a Košic.
Text vznikl ve spolupráci s redaktorkou Barborou Vošahlíkovou.