Projekt Školní ulice má chránit děti před auty a zplodinami
Před ranním začátkem vyučování bývá před základními školami doslova „roj“ motorových vozidel. To vyplývá i z průzkumu Pěšky městem. Podle něj až 40 % dětí dováží rodiče do škol autem. Řidiči navíc bývají mnohdy netrpěliví, protože spěchají do práce.
Riziko, které velká koncentrace aut pro školáky představuje, začalo řešit již mnoho zemí západní Evropy. „Průkopníkem je Bologna v Itálii. Hodně to propagují i ve Vídni,“ říká Blanka Klimešová z organizace Pěšky městem. Vede ale Paříž, kde je „školních ulic“ přes 160. Zákaz vjezdu motorových vozidel do okolí školy 30 minut před začátkem vyučování se rozhodl vyzkoušet i Magistrát hlavního města Prahy.
Testování na vybraných školách
Pilotní projekt se testoval na základních školách Chodovická a Stoliňská z Prahy 10 již v září 2020. Vjezdu před školu bránily mimo jiné dopravní kužely rozložené na vozovce. Na konci termínu došlo k vyhodnocení pomocí dotazníkového šetření. Zúčastnilo se ho 269 respondentů a 79 % z nich vyjádřilo přání ponechat projekt i nadále.
Obdobné výsledky zaznamenala ZŠ Hanspaulka. Z 308 respondentů bylo 89 % z nich pro ponechání školní ulice Na Čihadle natrvalo. „Hlavně před vchodem prvňáčků dřív zastavovala auta. Bylo to nepříjemné. Teď je to určitě lepší,“ pochvaluje si maminka Anna Petružálková. Od 7:30 do 8 hodin je do této ulice zákaz vjezdu, který přehlédla jen jedna očividně zmatená řidička. „Paní asi zákaz vjezdu nic neříká,” směje se přítomná matka.
K žádné další komplikaci nedošlo a rodiče, kteří nadále vozí děti autem tak na pár vteřin zastaví v okolních ulicích a nevzniká před vchodem „tlačenice“ jako dřív. Na hlavní silnici dohlíží stejně jako u jiných základních škol na bezpečné přecházení policista.
Najdou se i školy, kde se projekt nesetkal s tak dobrým ohlasem. Základní škola Klánovice se do projektu zapojila 16. května letošního roku a pokračovala v něm až do letních prázdnin. Podle grafu z vyplněné ankety si 35 % rodičů přeje, aby byl projekt ukončen, 33 %, aby zůstal natrvalo a zbytek se vyjádřil nejistě. Podle 87 % dotazovaných totiž došlo k přeplnění okolních ulic auty a mnoho rodičů uvedlo v otevřené otázce tuto odpověď: „Na projektu žádná pozitiva nevnímám“ či „Chaos na úkor bezpečnosti v přilehlých ulicích.“
Ovzduší plné částic
Součástí projektu je také plán doporučených tras do školy tak, aby nebylo nutné použít automobil. Pokud se však dojížďce nedá vyhnout, jsou zde popsány i možnosti zaparkování. Alternativní cesty zahrnují jak městskou hromadnou dopravu, tak i cesty na kole a pěšky. Projekt by tak měl učit děti orientovat se samostatně ve městě a mimo jiné řešit i problém s nedostatkem přirozeného pohybu. Tím trpí podle průzkumu organizace Pěšky městem až 80 % dětí.
Projekt Školní ulice poukazuje i na problematiku zhoršené kvality ovzduší v důsledku vysoké koncentrace motorových vozidel. „U základní školy v Praze 19 proběhlo zkušební měření, výsledky jsou aktuálně předmětem odborné analýzy. A u ZŠ v Klánovicích byl nainstalován měřič kvality ovzduší,“ podotýká Karolína Klímová z oddělení rozvoje dopravy hlavního města Prahy. Rozdíl mezi stavem bez školní ulice a s ní bude pravděpodobně vyhodnocen až na jaře 2023.
„Emise jsou na prvním místě žebříčku příčin předčasného úmrtí ze všech faktorů týkajících se životního prostředí. Částice a ozon v přízemních vrstvách atmosféry jsou příčinou přibližně 406 tisíc předčasných úmrtí v EU ročně,“ uvedl docent Michal Vojtíšek během besedy na ZŠ Na Beránku. Pro srovnání při dopravních nehodách ročně zemře kolem 39 tisíc lidí. Spalovací motory produkují malé, zdraví nebezpečné částice, které se usazují na plicních sklípcích. Cesta veřejnou dopravou je pro naše plíce přínosnější alternativou. Vdechneme během ní dvakrát méně znečištěného vzduchu než při cestě autem.
Dalo se počítat s tím, že dopravní omezení se nebude líbit všem. Je však v zájmu všech rodičů, aby jejich děti nebyly vystavovány zbytečnému riziku. Při nejmenším projekt alespoň ukázal možné řešení.