Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Praha se snaží bojovat proti vizuálnímu smogu a přemíře reklamy, zejména v historickém centru. Zdroj: Petr Hrabovský

Prahu dusí vizuální smog. Vyhlášku „o výstrčích“ lidé neznají

Jen v ulici Spálená v Praze 1 nesplňuje minimálně deset vývěsních štítů parametry stanovené vyhláškou. Mezi nejčastější prohřešky patří nedodržení rozměrů, nedovolené množství prvků na jednu provozovnu nebo nerespektování minimální podchodové výšky.

Mnozí oslovení provozovatelé o tom, že nějaká vyhláška upravuje podobu jejich venkovní reklamy,  vůbec nevědí. Takzvaný Manuál pro kultivovanou Prahu, který vydal Odbor památkové péče, je ovšem volně dostupný na webu pražského magistrátu . Podrobně popisuje, jak má vývěsní štít (odborným žargonem výstrč, pozn. red.) vypadat. „Celá ulice Spálená je vizuální smog. Vše bliká, cedule jsou nevkusné a ošuntělé. Tomu jsme se při tvorbě naší vývěsky chtěli vyhnout,“ říká majitelka kavárny Spálený kafe.

Praha se smogem válčí

Podle tiskového mluvčího magistrátu Víta Hofmana se Praha obecně snaží bojovat proti vizuálnímu smogu a přemíře reklamy, zejména v historickém centru. „Příkladem je i nedávný verdikt ministerstva průmyslu a obchodu, který zamítl odvolání provozovatele thajských masáží kvůli reklamním rikšám na ulici. Ministerstvo tak potvrdilo rozhodnutí magistrátu, že se jedná o reklamu, která hyzdí památkovou rezervaci,“ říká Hofman.

Na historických budovách v centru Prahy se běžně objevují například reklamní poutače na značky piva. „Záleží na místě, ale myslím, že to k městu vlastně i patří. Navíc mi přijde, že si toho lidé už ani nevšímají,“ myslí si studentka Simona, když hodnotí „výzdobu“ před restaurací Kotva. Ta překračuje například i doporučený počet výstrčí na jednu provozovnu; ideálně by měla být jen jedna do ulice.

Pravidla platí jen venku

Karolína Šnejdarová z úřadu Městské části Praha 1 odkazuje na již zmíněný Manuál pro kultivovanou Prahu a dodává, že řeší především ilegální předzahrádky. Naopak regulovat podle ní nelze reklamu uvnitř provozoven, a to ani v jejich výlohách. Návštěvníky obchodů dovnitř často naláká právě vkusný vývěsní štít nebo reklamní cedule. Manuál ale určuje i to, co na vizuálních prvcích může být a co ne.

Zapovězené jsou třeba kontaktní údaje jako telefonní číslo, webová adresa nebo e-mail. Zakázáno je zobrazovat i prodávaný sortiment, což ignorují zejména vietnamské večerky nebo prodejci kebabu. Povolené, ale podle manuálu „nevhodné“, je na výstrč aplikovat celoplošné fotografie, barevné grafické motivy a další ilustrace.

Text vznikl ve spolupráci s redaktorem Filipem Antonim.


Adéla Černá
Adéla Černá
Nejraději píšu o politice, lidskoprávních a zvířeckoprávních tématech. Ve volném čase navštěvuji kavárny a mazlím svého psa. Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji třetím rokem.
Další články autora