Počet kybernetických útoků stoupá. Jedním z důvodů je ruská invaze na Ukrajinu
Hackeři jsou čím dál vynalézavější a jejich útoky se i podle dat Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost stupňují. Situace se zhoršila po ruské invazi na Ukrajinu. Ruští a proruští hackeři vedou masivní útoky na české organizace i na státní firmy. Jen během posledního roku čelil například web iVysílání České televize čtyřem velkým útokům, po kterých nefungovaly online přenosy. Podle expertů na kyberbezpečnost firmy Check Point čelí tuzemské organizace v průměru 1800 útokům týdně. Jinde v Evropě je průměr nižší, kolem 1100 týdně.
Největší chyba je důvěřivost
Podle expertů z české antivirové firmy Eset je problém i v tom, jak čeští uživatelé internetu zacházejí s citlivými údaji. Spousta z nich si ukládá hesla nebo své osobní údaje či čísla debetních karet přímo do svého prohlížeče a po připojení na veřejnou Wi-Fi, například v obchodním centru nebo v kavárně, se tím stávají pro hackery snadnou kořistí. „Z pohledu bezpečnosti je naší velkou chybou důvěřivost či naivita, často je to ale jen převlečená lenost či neochota být obezřetný,“ říká za společnost Eset mluvčí Ondřej Šafář.
Trendem posledních let jsou ransomware, vyděračské viry, které na pevném disku zaheslují uložená data a hackeři pak za odemčení disku požadují vysoké výpalné. Útočníci přitom požadují platby v kryptoměnách, aby nemohli být snadno dohledatelní. I když odborníci obvykle radí neplatit, řada českých firem peníze v zájmu zachování svých dat peníze poslala.
Hojně využívaným místem k útokům jsou sociální sítě, hlavně Facebook a Instagram. Útočníci si zakládají falešné profily existujících lidí a žádají své „přátele“ na sociálních sítích o zaslání SMS kódu pod záminkou toho, že se jim zablokoval účet u banky nebo sociální sítě.
Napadený profil nahlaste
To se před časem stalo i Karolíně (20) z Prahy „Dostala jsem od kamarádky zprávu, že se jí zablokoval Instagram. Psala úplně normálně, vysvětlila mi situaci, a tak jsem bez jakéhokoliv přemýšlení poslala číselný kód, co mi přišel v SMS. Mým rodičům pak přišlo vyúčtování od operátora na 5000 korun. Na policii jsme sepsali protokol na neznámého pachatele. Útočníka ale nedopadli a o peníze jsme přišli,“ dodává Karolína.
To, co se Karolíně přihodilo, se nazývá phishing a setkává se s tím spousta mladých lidí. Podle společnosti Eset je v takových situacích dobré kromě nahlášení napadaného profilu útočníka na dané platformě zablokovat. Dále je užitečné pořídit snímky obrazovky, které později pomohou při vyšetřování. Je dobré informovat své přátele o napadení svého účtu. Obět´ by měla kontaktovat svou banku a ujistit se, že jsou její platební karty a bankovnictví chráněny.