Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Letiště v Pardubicích hospodaří se ztrátou. Zdroj: Profimedia.cz

Pardubické letiště zatím létá pouze v červených číslech

Malé letiště v Pardubicích stojí ve stínu Prahy, přesto se však snaží být bránou do světa. Nebo aspoň brankou. Ambiciózní plány na jeho modernizaci a rozšíření kazily pouze chybějící finance. Teď už jen dostat letiště ze ztrátovosti a dohnat resty.

Práce na modernizaci letiště v Pardubicích začaly v roce 2016 stavbou nového terminálu Jana Kašpara. Jeho otevřením v lednu 2018 tak chtěli místní ukázat, že i menší regionální letiště může mít velké ambice. Investice do nové letištní haly původně činila 256 milionů korun, nakonec se však stavba prodražila o dalších deset milionů.

Investice byla odvážná, zatím se ale nedaří dostat letiště v Pardubicích z červených čísel. To se snaží provozovat společnost East Bohemian Airport (EBA), kterou ze dvou třetin vlastní město a z jedné třetiny kraj. Letos v září si akcionáři povzdechli, že by bylo potřeba snížit ztrátu do tří let na nulu, aby letiště nemuseli dotovat. Nejde o pár tisíc, ale o miliony korun.

„Čeká nás řada projektů, které jsme připraveni aktivně podpořit, ale nemůžeme a nechceme každý rok hradit provozní ztráty,“ postěžoval si pardubický hejtman Martin Netolický (3PK). Z výročních zpráv totiž vyplývá, že se ztráty po zdanění mezi lety 2022 a 2023 zvedly o 10 milionů korun, a to až na 40 milionů.

Dohánění konkurence

Provozovatel letiště se situaci snaží napravit. Postupně přibývají nové linky do dalších destinací, například příští sezonu se nově budou moct cestující z Pardubic vypravit přímou linkou do Egypta, Španělska nebo Bulharska. Celkově si tedy lze na příští rok vybrat ze 16 destinací, což je na regionální letiště slušné číslo.

Také počty odbavených cestujících ukazují zvyšující se zájem. Minulý rok prošlo pardubickými odbavovacími bránami lehce přes 200 tisíc lidí, což znamená meziroční růst o 37,5 procenta.

Počet cestujících na východě Čech roste také díky modernizaci terminálu. Sice v tomto ohledu Pardubice zaostávají například za Letištěm Leoše Janáčka v Ostravě, které odbavilo minulý rok téměř půl milionu cestujících. Je ale nutné zohlednit, že Ostrava má téměř o 200 tisíc obyvatel více.

Srovnat východočeské letiště lze tedy s tím v Českých Budějovicích, obě města mají totiž něco málo přes 90 tisíc obyvatel. Čísla ukazují, že v Českých Budějovicích chce asi opravdu žít každý, a proto se z nich i méně létá do zahraničí. Pasažérů jihočeské letiště totiž odbavilo v minulé sezoně pouze 55 tisíc.

Čekání na výtahy

Nicméně příběh, který provozovatelé v Pardubicích posledních pár let píší, působí spíše jako groteska. Nejen že na nový terminál padl balík peněz, který se jim zatím nevrací zpátky podle představ, ale dokonce ani projekt není dokončený.

Velkolepě otevřená nová budova byla dlouho jaksi bez prvního patra. Důvod je jednoduchý, nezbyly na něj peníze. Ty se nakonec našly, jen pouhých sedm let „po”. Dokončující práce za 87 milionů korun tak začaly až letos na jaře. Cestující se měli původně dočkat nové čekárny open sky nebo další odbavovací brány už na podzim. Teď brzdí zprovoznění prázdného patra chybějící výtahy.

„Výtahy mají být až začátkem prosince, není dřívější termín. Od toho se odvine všechno ostatní,“ řekl na začátku září pro ČTK provozní ředitel společnosti EBA Vít Málek. Nakonec tak mohou být nové výtahy symbolem nové éry, kdy se letiště vytáhne z propasti ztrátového provozu. Stačí jen, aby stihli svou finanční nezávislost získat dřív, než ještě více zatíží dluhy svůj kraj.

Autorky: Adéla Příkaská, Anna Nováková


Anna Nováková
Anna Nováková
Jsem studentka druhého ročníku VOŠP. Zajímám se o dění kolem sebe, baví mě historie, politika nebo hudba. Mojí vášní je dobrá káva a něco sladkého k tomu.
Další články autora