Online počítačově hry nejsou jen ztrátou času. Rozvíjí anglickou slovní zásobu i mluvený projev
Online počítačové hry jsou podle učitele angličtiny Martina Holuba ideálním způsobem, jak vylepšit znalost anglického jazyka zejména o slovní zásobu a mluvený projev. Spoluhráči mezi sebou díky „onlinovkám“ totiž mnohdy komunikují i napříč národnostmi. Student Dominik Makovec (20) si cizí jazyk zlepšil mimo jiné přes svou oblíbenou hru League of Legends. Ačkoli měl základy angličtiny ze školy, věří, že se v dorozumívání posunul hlavně díky komunikaci se spoluhráči. „Je to podobné, jako když člověk jede do zahraničí, kde nikoho nezná a je nucen používat jejich jazyk. To samé platí i ve hře. Pokud chci hrát, nemám na vybranou a musím mluvit,“ říká.
Holub se o tento způsob výuky dlouhodobě zajímá. Sám si cizí jazyk rozvinul právě skrze hry: „Na základní škole jsem se učil jen německy. Jednou jsem narazil na počítačovou hru a chtěl si ji zahrát, ale byla v angličtině. Popadl jsem slovník a překládal.“ Díky hraní se rozmluvil a pochytil novou slovní zásobu. Eduard Růžička (20) kombinoval hru World of Warcraft se sledováním videí s návody. Postup do dalšího „levelu“ ho motivoval: „Často se mi stávalo, že jsem nevěděl, jak pokračovat, tak jsem si na internetu našel návody zkušenějších hráčů. Ty byly většinou v angličtině.“ V současné si oblíbil mimo jiné hru Battlefield 1 jejíž děj se odehrává v období první světové války. V České republice vyšla letos v říjnu.
Efektivita studia spočívá v kombinaci pasivního i aktivního učení. Zatímco při sledování seriálů či filmů v originálním znění s titulky divák jazyk pouze poslouchá, během hraní je nucen komunikovat se spoluhráči i slovně. A to napříč státy. „Obrovskou výhodou počítačových her je motivace. Lidi to baví a vůbec nevnímají, že se něco učí,“ vysvětluje Holub. Herní prostředí je podle něj navíc ideální pro zvýšení sebevědomí v mluvené formě: „Češi s tím mívají problém, naučí se jazyk pasivně, ale stydí se ho používat. Ve hře se člověk ponoří do příběhu a sžije se svou postavou. Komunikace skrze ni už pro něj tak obtížná není.“
Pozor na nesprávné fráze
Také profesorka angličtiny Andrea Černáková považuje anonymitu internetu v tomto případě za velké plus. Hráči se nestydí mluvit tolik, jako tváří v tvář. Je prý ale vyloženě nutné, aby měl člověk nějaké základy z předchozího studia. Komunikace skrze hry totiž nenahradí školní vzdělávání. Hry jsou ale podle Černákové ideálním prostředkem k procvičování jazyka. Existuje však i nebezpečí, že se uživatelé naučí nesprávné fráze. „Jakmile mezi sebou komunikují lidé, kteří anglicky moc dobře neumí, hráči si mohou špatné fráze zafixovat a dále je používat. To se v případě seriálu ale nestane, tam je použitá gramatika správná,“ vysvětluje. Uznává však, že hry mají tu výhodu, že se člověk do komunikace aktivně zapojuje.
Přesto, že je Holub velký propagátor počítačových her a věří, že je to jeden z nejlepších způsobů, jak se cizí jazyk naučit, uznává, že jen to nestačí. Gramatika tímto způsobem prý osvojit nelze. Je příliš komplikovaná a člověk se ji musí naučit ve formálním prostředí, tedy například při výuce. Majitelka jazykové školy Věra Kuntová zas tvrdí, že gramatika není úplně podstatná, mnohem důležitější je dokázat mluvit: „Lidé, kteří se vrátí z delšího pobytu v cizině, nemluví kolikrát gramaticky úplně správně. Ale jejich projev je plynulý. Přirozená komunikace je dobrá. Gramatika, kterou se studenti naučí ve škole, často už tak důležitá nebývá.“