O změně klimatu se na školách učí. Iniciativa často přichází od studentů
Helena Ocelková o tématu přednáší a spravuje edukativní instagramový profil Klimatéka. „Je mnoho škol, které se klimatické změně věnují, pořád ale představují menšinu. Často se jedná jen o jednoho učitele, který se rozhodne dát jí ve výuce větší prostor,“ popisuje. Ocelková má zkušenost, že téma je pro řadu vyučujících hůř uchopitelné či kontroverzní.
Na základních školách je prostor pro klimatickou změnu v přírodovědných předmětech, občanské výchově a v dějepise, kdy se krátce probírají největší ekologické katastrofy 20. století. Starší žáci se pak s tématem setkávají na středních školách a gymnáziích zejména během hodin biologie nebo základů společenských věd. „Kromě předmětů, ve kterých jsou klimatické změny zařazeny, se naši žáci účastní také různých workshopů k této problematice,“ zmiňuje Pavlína Fialová, která učí na Gymnáziu Blovice.
Pomáhat se snaží studentská i učitelská hnutí
Většina odborných studií se v dnešní době již shodne na tom, že aktuálně probíhající klimatická změna je způsobena činností člověka. Tím se liší od změn klimatu v minulosti, současnou lidstvo může ovlivnit nebo aktivně řešit. K tomu je ale podle členky studentského hnutí Fridays for Future (FFF) Evy Panáčkové potřeba edukace. „Témata jako skleníkový efekt a globální oteplování se v osnovách některých předmětů objevují. Jsou brány obecně, jako by to byly jevy, které se nás nebudou týkat,“ popisuje své pocity Panáčková.
FFF je jednou z organizací, které se osvětě o klimatické změně věnují. V reakci na jejich stávky vznikl i spolek Učitelé za klima. „V době, kdy mnozí stigmatizovali naše studenty jako záškoláky a klimahysteriky, jsme cítili potřebu je symbolicky podpořit,“ uvádí na svém webu. Sdílejí metodiku a nápady, jak o problematice učit.
„Já bych ocenila proškolení učitelů, změny v osnovách a nové příležitosti pro žáky, kteří se chtějí o enviromentální tematice dozvědět víc. Tak jako jsou ve škole přednášky o šikaně, mohly by být i přednášky edukující žáky o možné budoucnosti,“ říká Panáčková. I podle Ocelkové z Klimatéky je krokem ke zlepšení zařazení tématu do osnov a vzdělávání pedagogů.
Od udržitelné módy po starost o ledovce
„Žáci se o klimatickou změnu zajímají, jen občas se objeví názory, že já jakožto jeden člověk nic nezměním,“ popisuje své pedagogické zkušenosti Fialová z Gymnázia Blovice. Dodává, že se ve svých hodinách snaží, aby žáci nad touto otázkou přemýšleli. Se studenty řešila například i udržitelnost oblečení.
Jana Hodková učí na Církevní ZŠ a SŠ Plzeň, kde je jedním z nabízených oborů i Ekologie a životní prostředí. „Se studenty diskutujeme environmentální témata, včetně klimatické změny, nejen ve výuce, ale i v rámci školního Ekotýmu, který se pravidelně schází nad rámec běžné výuky,“ říká.
Podle edukativního webu Fakta o klimatu budou dopady jeho změny na společnost i přírodu v následujících desetiletích přímo závislé na množství skleníkových plynů, které ještě do atmosféry vypustíme. Právě informovaná a zodpovědná nová generace bude hrát pro budoucnost klíčovou roli. „Jsem ráda, že jsem se zatím nesetkala ani s odmítavým postojem rodičů nebo popírání jevů jako je globální oteplování,“ dodává Fialová.