Nižší emise i náklady. Pražané si zřejmě budou muset zvyknout na autobusové zastávky jen na znamení
Jaroslav Vaněk (60) řídí autobus už přes třicet let, ale na novinku, která na něj čeká možná už od léta se rozhodně netěší. „Kdybychom se nerozjížděli s autobusy tak často, šetřilo by to životní prostředí, ale nemyslím si, že nějak převratně. Teď jsme naučeni stavět ve stanicích, kde člověk stojí, a nezáleží, jestli zastávka na znamení je nebo není,“ říká Vaněk. Podle něj bude zastavování autobusů na znamení problém zejména pro cestující, co se schovávají v přístřešcích, nebo spoj dobíhají na poslední chvíli.
Regionální organizátor pražské integrované dopravy (Ropid) novinku zvažuje zavést od letošního července. Všechny autobusové zastávky, kterých je v Praze celkem 2342, by byly pouze na znamení. „Vypadá to, že se zavádí něco převratného, ale zhruba 60 % zastávek už na znamení je, celkem přes 1300 stanic. Reálný dopad na cestující by tak neměl být skoro žádný,“ je přesvědčen náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt.
Méně špíny i hluku
Systém zastávek výhradně na znamení je v řadě měst v zahraničí tradiční a zcela běžný. Příkladem je Vídeň, Paříž, Londýn nebo Berlín. I turisté vědí, že bez mávnutí jim řidič nezastaví. „Přijde mi to jako dobrý nápad si na autobus jen mávnout. Navíc jsou díky tomu přehlednější jízdní řády a člověk se v nich pak lépe vyzná,“ myslí si Češka Martina Techlovská (21), která v Londýně studuje vysokou školu.
Ropid si od novinky slibuje mimo jiné i úsporu pohonných hmot, zhruba za pět milionů korun ročně. Jedno zastavení a rozjezd autobusu vyjde prý přibližně na jednu korunu. Dalším plusem má být nižší míra emisí v ovzduší, menší vibrace, hluk a nižší opotřebení silnic.
Návrh má i úskalí
Plošné zavedení všech autobusových zastávek na znamení by mohlo zpočátku dělat problém hlavně mimopražským cestujícím. „Než jsem se v Praze zabydlel, měl jsem se zastávkami na znamení problém. Několikrát se mi stalo, že jsem přejel, protože jsem nezmáčkl tlačítko. Nebyl jsem na to zvyklý,“ přiznává David Rošlapil (28). S návrhem Ropidu nesouhlasí ředitel pražského Dopravního podniku Petr Blažek. Podle něj není třeba dělat všechny zastávky na znamení. Příkladem je podle něj zastávka Nemocnice Krč. Tam jezdí více než dvacet linek a řidiči by tak nepoznali, na který autobus cestující čekají a stejně by podle předpisů museli zastavit. „Na hodně vytížených stanicích není důvod, aby se systém ‚na znamení‘ zaváděl, “ myslí si Blažek
Kdy přesně a zda se změna spustí, bude podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala nakonec záviset na tom, jaký návrh schválí vedení Prahy. Ideu už projednal a podpořil magistrátní výbor pro dopravu, musí ji ale ještě schválit rada města.