Náctiletí oddalují autoškolu. Mají strach z ostatních řidičů a preferují hromadnou dopravu
Podle instruktora autoškoly ve středočeských Hořovicích, Radka Smrže (37), si tam řidičský průkaz dělají budoucí řidiči hned v sedmnácti nebo osmnácti letech: „Zhruba 85 % našich žadatelů přichází do autoškoly ještě před dovršením plnoletosti a rok od roku je jejich počet stále větší. Například loni se přihlásilo dvakrát více lidí než v roce 2018.“ Tento trend ovšem pozorují zejména instruktoři autoškol z menších měst.
I když kurz pro řidiče osobního automobilu vyjde zhruba na 10 tisíc korun, daleko větší roli v tom, zda si zažádat o řidičské oprávnění ještě v sedmnácti, hraje právě místo bydliště. „Jsem z vesnice a bez možnosti řídit bych se asi neobešla. Ale pokud bych žila například v Praze, asi bych si řidičák udělala klidně až později,“ říká studentka Nikola Míková (21). S tím souhlasí i další řidiči, kteří jsou v opačné situaci. „Nebydlet v centru Plzně, ale někde na vesnici, musel bych si řidičský průkaz udělat hned, jak bych mohl. Teď mi je ale 23 a vystačím si s tramvají,“ popisuje svoji situaci Marek Dojniš (23).
Mladí řidiči zaviní každou desátou nehodu
Ne každý chce za volant usednout hned první den po osmnáctých narozeninách. Například Veronika Št´áhlavská (22) si řidičský průkaz zatím dělat odmítá. „Bojím se zejména mladých řidičů, protože většina z nich nejezdí vůbec bezpečně,“ vysvětluje svou obavu Št´áhlavská. Jedním dechem ovšem dodává, že si jednou papíry na auto bude muset udělat, protože plánuje rodinu a nechce jezdit s kočárkem městskou hromadnou dopravou.
Obavy Št´áhlavské podtrhuje i fakt, že mladí řidiči ve věku 21-24 let zaviní během roku zhruba 10 % z celkového počtu dopravních nehod na českých silnicích. Toto číslo je od roku 2008 prakticky neměnné. S tím chce bojovat ministerstvo dopravy, které plánuje navrhnout vládě letos na jaře novelu silničního zákona. Počítá se i se zavedením řidičského průkazu na zkoušku. To znamená, že čerstvým řidičům by ke ztrátě průkazu stačilo pouze šest trestných bodů. „Přijde mi to jako nesmysl. Omezil bych spíš maximální výkon automobilu než bodový systém. Pracoval jsem deset let jako úředník bodového systému a většina mladých řidičů přišla o papíry kvůli alkoholu a drogám, ne kvůli řidičské nezkušenosti. Neříkám, že by to problém vyřešilo, ale 200 koní pod kapotou nezkušeného řidiče riziko nehody určitě nesnižuje,“ komentuje návrh ministerstva instruktor autoškoly Smrž.
Navíc začátečníci mohou být nebezpeční v každém věku. To, že zkušenosti s řízením zejména v hustém provozu získá řidič pouze praxí, pocit´uje Petr Fiala (28), který dokončil autoškolu na konci minulého roku. „Řidičák jsem si musel udělat proto, že jsem chtěl zůstat v mém současném zaměstnání. Teď řídím každý den a občas mám ještě problém dělat věci automaticky,“ říká Fiala. Uznává, že měl začít hned v osmnácti, protože učit se ve třiceti novým věcem je prý daleko složitější.