Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Na Clubhousu jde hlavně o lidský kontakt a přirozený dialog

V dětství někteří mileniálové čekali na dopis z Bradavic, dnes čekají na SMS s pozváním do Clubhousu. Americká sociální sít´ založená v březnu 2020 se rychle stala kulturním fenoménem, který v lednu zasáhl i Česko. Je založená pouze na hlasové komunikaci, bez obrazu nebo chatu.

Během ledna se v Česku stala hitem sociální sít´ Clubhouse, její strategií je návrat k mluvenému projevu. Aplikace vznikla loni v březnu a komunikovat se na ní dá jen pomocí mikrofonu, aniž by umožňovala posílání zpráv nebo fotografií. Založili ji Paul Davison a Rohan Seth, bývalí kolegové z Googlu.

Hlavní slovo má ten, kdo „místnost“ zakládá, pozvat na pomyslné pódium ale může kohokoli dalšího. Jde v podstatě o živě vysílané podcasty, do kterých se publikum může aktivně zapojovat. Sít´ v lednu tohoto roku dosáhla dvou milionů aktivních uživatelů týdně a její popularita dál strmě roste. Napomáhá tomu i status jakési exkluzivity, kterou zakladatelé platformě zajistili přístupem podmíněným pozvánkou. 

Uživatel se může zaregistrovat dvěma způsoby. Buď mu přijde pozvání od někoho, kdo už sít´ využívá, nebo si o něj můžete zažádat a čekat, až ho některý ze známých pustí dovnitř. Po registraci nováček může začít sledovat lidi, kteří ho zajímají. Upozornění přijde pokaždé, když se některý z nich dostane ke slovu, navštíví nebo založí konverzaci. Protože hovory nelze nahrávat a pro jejich poslech je nutné se připojovat v reálném čase, může ovšem snadno vzniknout syndrom fomo (z anglické zkratky fear of missing out, tedy strach z promeškání, pozn. red.).

Důraz je kladen na autenticitu

Uživatelé mohou probíhající debaty na předem dané téma pouze poslouchat nebo se přihlásit o slovo a zapojit se aktivně. Žádné další formy komunikace tato platforma nenabízí, čímž se liší od ostatních sociálních sítí. Clubhouse staví na hlasové komunikaci v reálném čase. 

„Soustředíme se raději na autenticitu lidského kontaktu a dialogu, než na lajky a sledování, to vše pomocí vašeho hlasu,“ řekl Davison v rozhovoru pro CNBC. Dodává, že cílem aplikace je dát veřejný prostor komukoli nezávisle na počtu sledujících. „Je to skvělý nástroj pro ty, kteří umí mluvit a mají co říct. Nabízí velké publikum na jedno kliknutí,“ říká odbornice na sociální sítě Eliška Vyhnánková v rozhovoru pro Socialpark.cz. 

Clubhouse nabízí autentičnost a intonaci, která v psaném projevu zaniká. Živá debata poskytuje prostor pro pochopení a přesnější vyznění informací. Sociální sít´ navíc umožňuje běžným uživatelům debatovat například s českými novináři nebo politiky, se kterými by se v reálném životě neměli možnost potkat. Nevýhodou ovšem může být, že slovo dostane každý, kdo si o něj řekne, a může tak docházet k šíření dezinformací a polopravd. Sít´ je v současné době dostupná pouze pro Apple zařízení, což by se podle zakladatelů mělo do budoucna změnit. „Hned jak opadne vlna zájmu jablíčkářů, dorazí aplikace do Androidu. Pak nastane zlatý věk Clubhousu. Víc se v roce 2021 nestihne,“ předpovídá Vyhnánková. 


Kristýna Kupcová
Kristýna Kupcová
Když zjistila, že nemůže být pilotem kvůli špatnému zraku, rozhodla se být novinářkou. VOŠP studuje třetím rokem a živí se jako IT researcher.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.