Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Starý rád experimentuje s nanášením barev na zeď. Zdroj: archiv Tomáše Starého

Možnost ovlivnit svou prací kolemjdoucí vnímám jako výzvu a příležitost, říká umělec Starý

Tomáš Starý (29) se věnuje graffiti, většina jeho děl se však vyjímá na veřejných objektech v zahraničí. Jsou k vidění v řadě cizích zemí včetně Jižní Koreje a Japonska. Starý sám vnímá velké rozdíly mezi tuzemskými vizuálními umělci a těmi zahraničními, at´ už v možnostech rozvoje kariéry, nebo používaných technikách.

Graffiti jste tvořil ve více než 15 zemích. Z jakého místa si zatím odnášíte největší zkušenosti?
Z Asie. Tři měsíce v Jižní Koreji a Japonsku mi daly možnost nejen procestovat dané země, ale také zažít běžný denní chod největších světových aglomerací. Graffiti jsou v těchto zemích ojedinělá záležitost, není snadné sehnat spreje ani stěnu. V Soulu se dá legálně malovat jen přes noc, ale místní lidé pravidla dodržují a chovají k sobě znatelně větší respekt, než jak to známe z Evropy.

Jakým způsobem cestujete do zahraničí?
Do každé země jedu takzvaně na blind. Rád se nechávám překvapit. Kolikrát si dopředu nezajišt´uji ani ubytování, ani způsob dopravy, itinerář už vůbec ne. Třeba při prvním tripu jsem jel stopem po západní Evropě, z holandského Haagu jižně přes Belgii, Lucembursko a Německo s cílem v Praze.

„Umělci na Balkáně častěji odkazují na folklorní motivy.“

Jak jste se dostal ke sprejování v zahraničí?
Chtěl jsem skloubit několik svých vášní. Cestování bylo jednou z nich, proto jsem se už při škole účastnil různých open callů. Prvním byla účast na mezinárodním graffiti festivalu Meeting of Styles v Kodani v roce 2017. A od té doby maluju pravidelně v zahraničí dodnes.

Vnímáte někde v zahraničí zásadní rozdíly od české graffiti scény?
Rozdíly vidím hlavně ve srovnání s uměleckou scénou v bulharském městě Sofie, kde jsem pobyl osm měsíců v rámci tvorby velkoplošných maleb, takzvaných muralů. Podle mě se v Bulharsku více daří umělcům, kteří se nezdráhají malovat na zakázku a spojit své umění s jazykem reklamy.

Proč myslíte, že to tak je? 
Zemi provází poslední roky politická nestabilita, společnost není tak bohatá a ani úroveň akademického prostředí není srovnatelná s tuzemskou. I talentovanější tvůrci mají horší podmínky pro rozvoj budoucí kariéry. Na druhou stranu, umělci na Balkáně mnohem častěji odkazují na folklorní motivy či navazují na tradiční lidové techniky. V bulharské street-artové scéně je paradoxně mnohem výraznější konkrétní a figurální tvorba, protože pro abstraktní umění nemá společnost takové pochopení.

„Baví mě pestrost.“

Jaké používáte techniky při sprejování na zdi?
Jsem věrný spreji jako tradičnímu médiu. Rád ale experimentuji s nanášením barev na zeď jinými způsoby, at´ už štětcem, nebo válečky. Pracuji s transparentními efekty a přechody barev, nebo naopak stavím malbu pouze na jedné barvě.

Můžeme vaše díla vidět i v Česku?
V současné době ne. Moje malby jsou nyní k vidění v Bulharsku, Arménii nebo Makedonii, ale ne v Česku. Legální graffiti stěny fungují jako dočasná galerie a žádný trvale umístěný mural u nás nemám. Ale věřím, že je to pouze otázkou času.

Kromě graffiti pracujete i na komerčních projektech. O co se přesně jedná?
Denně se věnuji grafickému designu aplikací a webových stránek, ale i vizuálním identitám a brandingu. Mimoto i návrhu plakátů, logotypů a ilustraci. Baví mě pestrost.

Jaké projekty vás do budoucna lákají?
Rád bych byl součástí projektů, které mají smysl – mezilidsky i environmentálně. Možnost ovlivnit svou prací kolemjdoucí vnímám jako ohromnou výzvu a příležitost. Zároveň by mě bavilo pracovat na věcech, do nichž můžu vtisknout mladistvý cool pouliční styl.


Nela Provazníková
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ráda běhám a cvičím, jsem vášnivá čtenářka hororových titulů a nenechám si ujít žádnou legraci.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.