Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Moderní dějiny ovlivňují současnost nejvíce. Na středních školách na ně ale nezbývá čas

Velká část středoškoláků nemá o době, ve které vyrůstali jejich prarodiče a rodiče, ani představu. Na vývoji historie Československa má zásadní podíl událost někdy také nazývaná jako Vítězný únor. Jednalo se o komunistický převrat, ke kterému došlo v únoru roku 1948.

Téměř před tři čtvrtě stoletím se životy drtivé většiny československých občanů zásadně změnily na dlouhých 41 let. Ve středu 25. února 1948 se k moci dostala druhá vláda Klementa Gottwalda, předsedy Komunistické strany, čímž se zpečetil osud země. Nastalo období temna. Padesátá léta dvacátého století lze u nás charakterizovat jako dobu plnou nespravedlnosti, čistek a vykonstruovaných politických procesů. Demokracii nahradila vláda jedné strany, která se zde udržela až do roku 1989.

Zajímat se o historii světa, ve kterém žijeme, by mělo být samozřejmostí. K lepšímu pochopení aktuálního dění je totiž důležité porozumět událostem z minulosti. „Vítězný únor je mezi studenty vnímán jako symbol nástupu komunistů k moci. Pohledy novějších výzkumů upozorňující hlavně na četné kontinuity mezi bezprostředně poválečnou dobou a následujícím obdobím konsolidace komunistického režimu jsou spíše neznámé. Možná to souvisí s tradičním pojetím školského dějepisu,“ uvedl Tomáš Dvořák, odborný asistent v Historickém ústavu Masarykovy univerzity v Brně. 

Dějiny 20. století většina studentů nezná

Studentka druhého ročníku Gymnázia v Ostrově nad Ohří, Tereza Bezperátová (16), si situaci, kterou nastínil Dvořák, uvědomuje: „Dějiny dvacátého století jsou nám nejblíže a problémy z tehdejší doby se mohou objevovat i v současnosti. Měli bychom se z předchozích chyb poučit, abychom je již neopakovali.“ Bez problému dokázala zařadit právě i Vítězný únor. Byla ale jedna z mála. „Nevím, o tom jsme se ještě neučili,“ zareagovala na dotaz její spolužačka Adéla Nováková (16).

Snížený zájem studentů o dějepis vnímají i učitelé. „Spousta žáků se o historii své země nebo historii obecně téměř nezajímá. Mají jiné priority,“ popsal učitel dějepisu na Gymnáziu v Ostrově nad Ohří Jakub Hecht. „Mám spoustu mimoškolních aktivit a volný čas raději věnuji něčemu jinému než dějepisu,“ potvrdil jeho tvrzení student gymnázia v Karlových Varech Jakub Tichý (17).

Také na vysokých školách se profesoři potýkají s podobnými případy. „Zažil jsem i situace, kdy studenti u zkoušky z 20. století nevěděli, o co se v případě Vítězného února jedná,“ uvedl Dvořák. „Dříve tomu bylo trochu jinak. Je to vlastně logické. V dobách, kdy společnosti hrozilo nějaké nebezpečí, lidé přirozeně vycítili, že je důležité najít pro svou současnou situaci analogii v již zažitých případech,“ dodal Hecht.

Během posledních tří let se svět potýká s mnoha nestandardními situacemi, u kterých se samo nabízí hledat spojitosti v minulých dobách. „Současný nezájem o historii může být vlastně ukazatelem toho, že jsme dlouho žili v bezpečné době,“uvedl Hecht.

Dvě hodiny dějepisu týdně nestačí

Výuku historie na středních školách ovlivňuje především nedostatek času. „Na běžných gymnáziích je dějepis v rozvrhu jen dvakrát týdně. Stihnout probrat všechno učivo podle osnov je za tuto dobu prakticky nemožné,“ vysvětlil Hecht. Za největší problém považuje, že je v rámci osnov Rámcového vzdělávacího programu přežitý koncept, kdy se s nástupem na střední školu musí opakovat učivo z druhého stupně základní školy, a nestihnou se tak probrat všechna témata.

Na vysoké školy pak kvůli tomu přicházejí studenti s neadekvátní průpravou. „Dlouhodobě pocit´ujeme oslabení úrovně faktografických znalostí absolventů středních škol. Příčinou je i fakt, že upadá snaha rozvíjet školní studium četbou specializované literatury,“ všímá si Dvořák.

V případě moderních dějin by však zájem studentů mohl být podpořen i skutečností, že je lze vyučovat na bázi konkrétních, mnohokrát i osobních příkladů. „Nedávno jsme s fakultou pořádali veřejnou debatu pro Pamět´ národa. Zaměřená byla právě na únor 1948, konkrétně aktualizovaným směrem k dezinformacím a propagandě,“ podotkl Dvořák. Podle něj jsou mezi vysokoškoláky stále populárnější různé multimediální platformy a počítačové hry, skrze které je pro ně historie dostupnější. 

Důsledkem informačně-komunikační revoluce je změna v předávání a přijímání informací, kterou si lze mnohdy splést s nižší pozorností studentů. „Zájem o historii se přesouvá spíše do sféry zábavy. Jsme svědky celkové proměny historické kultury,“ vysvětlil Dvořák.