Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Macháčková Mobilní data

Levnější data a volání jsou pro Čechy stále v nedohlednu. Pomoci by mohl čtvrtý operátor

Nedávný výrok ministryně obchodu a průmyslu Marty Novákové o mobilních datech v Česku znovu rozpoutal veřejnou debatu o cenách tuzemských operátorů. Z mezinárodních srovnání vyplývá, že Češi mají jedno z nejdražších volání. Podobně jsou na tom v Evropě jen lidé ve Španělsku nebo nebo Nizozemsku.

Politici slibují levnější data a volání už více než dva roky, přesto ale Česká republika nadále kraluje žebříčkům zemí s nejdražšími daty a voláním. Bývalý předseda vlády Bohuslav Sobotka před dvěma lety sliboval levnější mobilní data a připojení, ale nic se nezměnilo. Podobně změnu nyní slibuje současný premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš a další politici. 

Podle loňského průzkumu americké společnosti Strategy Analytics pro Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj  mají Češi jednoznačně nejdražší volání ze 37 zkoumaných států. Modelový příkladem je uživatel, který měsíčně uskuteční 100 hovorů, pošle 140 SMS zpráv a stačí mu data ve výši 0,5 GB. Taková služba vyjde například obyvatele JižníKoreji  šestkrát levněji než Čechy. „Podíl výdajů za telekomunikační mobilní služby byl v Česku loni o 60 % vyšší než průměr EU. Ve srovnání s Německem byl vyšší o 65 % a ve srovnání s Rakouskem dokonce o 90 %,“komentuje průzkum hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Finanční zátěž pro studenty

Podobně na chvostu jsou na tom podle analýzy společnosti Point Topic Češi s mobilními daty a tarifními balíčky. Za jeden GB stažených dat prostřednictvím mobilní sítě LTE zaplatí nejvíce v Evropě. V průměru je vyjde na 146 korun (6,5 USD). Po Česku následuje už jen Španělsko a Nizozemsko s cenou přes pět dolarů. Naopak nejméně jeden GB stojí ve Finsku, Švýcarsku a Rakousku, a to kolem deseti centů. 

Vysoká cena za mobilní data, ale i za volání, je velkým problémem zejména pro mladé uživatele, kteří chtějí být neustále online. „Mám tarif za 400 Kč. Disponuji sice neomezeným voláním a SMS zprávami do všech sítí, ale data na měsíc mám jen okolo 200 MB. To ale spotřebuji velmi rychle, takže musím hojně vyhledávat wi-fi. Jinde ve světě bych za takovou cenu měl i stonásobek dat,“ uvádí student Lukáš Tomčal (22). O něco spokojenější jsou ti studenti, kteří si nemusejí výdaje za telefon platit sami. „Já jsem se svým tarifem spokojena. Mám neomezené volání, SMS zprávy a přibližně šest GB dat, a to mi stačí, ale připadá mi to za necelých 700 Kč hodně. V současné chvíli mi telefon platí rodiče, sama bych si to moc nemohla dovolit,“ přiznává studentka Lucie Loosová (20).

Ceny se liší napříč republikou

V průměru tuzemští uživatelé měsíčně za telefon zaplatí okolo 670 Kč. Ceny se také liší podle věkové kategorie. Důchodci za telekomunikační služby platí v téměř o 160 korun méně, než je český průměr. Rozdíl je také v lokalitě. „Nejvíce utrácí obyvatelé Prahy (750 Kč), středních Čech (740 Kč) nebo obyvatelé Karlovarského kraje (740 Kč),“ upozorňuje analytik České spořitelny Pavel Vaněček. V průměru nejnižší míru útraty mají lidé na Vysočině, kde za tyto služby uživatelé zaplatí méně než 600 korun měsíčně.

Podle expertů i podle politiků, kteří se nyní o téma mezi sebou přetahují, levnější data a volání Čechům zajistí až příchod nového operátora. Ten by se na trhu mohl objevit už začátkem příštího roku. Český telekomunikační úřad vypsal na letošní rok aukci o nové frekvenci, na kterých by se mohl zatím neznámý nováček usídlit.


Petra Macháčková
Petra Macháčková
Jsem studentka třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Pocházím ze severozápadních Čech, kam se ráda vracím, když už mi Praha leze krkem. Ve volných chvílích si ráda čtu, cvičím jógu, poslouchám podcasty a objevuji nové podniky, kde zaženu žízeň či hlad.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.