Legendární Eastwood v 94 letech uzavře bohatou kariéru. Uspěl před kamerou i za ní
Snímek Juror #2 se bude odehrávat primárně v soudní síni. Porotce a rodinný příslušník obžalovaného si během soudu uvědomuje, že je v případě bezohledné jízdy viníkem on sám. „Především se lze těšit na poctivou, starosvětskou filmařinu o morálním testu protagonisty, jako v řadě předchozích Eastwoodových děl,“ nastiňuje děj filmový kritik Petr Semecký.
Porotce svádí vnitřní boj sám se sebou a přemýšlí, jak obžalovaného zachránit, aniž by sám sebe usvědčil. „Thrillery Clint vždycky uměl, takže očekávám přinejmenším solidní žánrovou podívanou,“ poukazuje redaktor webu a YouTube kanálu MoviezoneCZ Matěj Svoboda na povedené filmy Eastwooda v tomto žánru. Za zmínku stojí například Dokonalý svět (1993), v němž mapuje vztah uprchlého vězně s jeho osmiletým rukojmím.
Dokonalý svět je jedním z filmů, ve kterých Eastwood účinkoval a zároveň vedl natáčení. „U něj se herecká a režisérská kariéra oddělují dost obtížně. Pokud nepočítám westerny ze šedesátých let, tak ty nejlepší filmy dostal Eastwood herec od Eastwooda režiséra,“ vysvětluje Svoboda a přibližuje jeho kvality před kamerou. „Vždy věděl, že jeho síla tkví především v charismatu a faktu, že na plátně je veškerá pozornost upřená na něj. Zároveň ale nikdy cíleně nezastiňoval své kolegy.“
Charisma kovboje i vrásčitého důchodce
Pověst málomluvného, ale o to drsnějšího kovboje si Eastwood získal hlavně ve westernech ze 60. let. „Jelikož jsem ročník 1987, během jeho westernové éry jsem ho nezažil. Předchozí filmy jsem tudíž sledoval zpětně, primárně samozřejmě právě dolarovou trilogii Sergia Leoneho a sérii s Drsným Harrym,“ vzpomíná Semecký na snímky Pro hrst dolarů (1964), Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966).
Posledně jmenovaný film je součástí dolarové trilogie a světově se řadí mezi nejlepší díla všech dob. „Sešli se tři charismatičtí herci – Eastwood, Eli Wallach a Lee Van Cleef, režisér Sergio Leone už měl žánr v ruce a dostal větší rozpočet. Střídají se humorné i dojemné scény a hudba Ennia Morriconeho snad nikdy nezněla líp,“ vzpomíná Svoboda na film, jehož hlavní dějovou linkou je hledání zakopaného pokladu. Každý ze tří kovbojů zná pouze část informace, kde se bohatství nachází. „Můžu to vidět kdykoliv a pokaždé si najdu něco nového. Finále na hřbitově je dost možná nejlepší, jaké kdy ve filmu vzniklo,“ doplňuje Svoboda, který o snímku natočil hodinový speciál.
Od devadesátých let Eastwood herecky účinkoval hlavně v dramatech, často v roli vyhořelého člověka. „Stárnutí se na rozdíl od mnoha jiných hvězd nikdy nebránil. Naopak s ním ve filmech pracoval. Jeho charisma pořád funguje stejně. Přestože jeho hrdinům ochably svaly, charakterově jsou to pořád stejní drsňáci,“ naráží Svoboda na snímky S nasazením života (1993) nebo Gran Torino (2008). Přechod z energického westernového kovboje do herce dramatika, který se na plátně pomalu pohybuje a působí vyhasle, chválí i Semecký: „Cením na něm schopnost pracovat s různými žánry, byt´ si ho v pozdější fázi kariéry spojujeme především s lidskými dramaty.“
Nejstarší režisér kvalitního mainstreamu
Režisérskou roli si Eastwood premiérově vyzkoušel roku 1971. „U natáčení Zahrajte mi Misty byl dokonce jeho kamarád a zkušený filmař Don Siegel, aby na něj dohlédl, kdyby mu to nešlo. Rád se učil od kolegů a stal se z něj stoprocentní profesionál, který se proslavil tím, že jen výjimečně od herců vyžaduje opakování jednotlivých scén,“ říká Svoboda o Eastwoodovi, jenž získal Oscary za režii snímků Nesmiřitelní (1992) a Million Dollar Baby (2004).
Dvacet let od druhého Oscara svou filmařskou kariéru Eastwood ukončí. Přesné datum premiéry snímku Juror #2 zatím není známé, režisérovi každopádně tou dobou bude neuvěřitelných 94 let. „V rámci Hollywoodu jde o něco vskutku ojedinělého. I vzhledem k tomu, že Eastwood zůstává na sklonku kariéry režisérem takzvané první ligy, který má ambice fungovat v rámci kvalitního mainstreamu, s potenciálem na různá ocenění a se solidními rozpočty. Nejblíž k němu mají asi Ridley Scott v 86 letech a o pět let mladší Martin Scorsese,“ říká Semecký.
Že Eastwoood ve svém posledním snímku nebude i hrát, je paradoxně možná dobré z pohledu českého diváka. Jeho dabér Ladislav Županič totiž na jaře 2024 zemřel a představit si závěrečnou roli bohaté Eastwoodovy kariéry bez Županičova hlasu by bylo zvláštní. „Jako dabér odváděl skvělou práci. Pro české diváky je mnohdy stejně nenahraditelný jako třeba Arnold Schwarzenegger v podání Pavla Soukupa nebo Bruce Willis hlasem Alexeje Pyška,“ dodává Svoboda.