Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Kvůli pandemii mnoho lidí pochopilo, jak důležité jsou kvalitní informace, říká ředitel Seznam Zpráv Jakub Unger

I když je koronavirová krize pro média komplikací, podle Jakuba Ungera (44) silná vydavatelství paradoxně získají. Ředitel zpravodajství Seznamu vidí největší problém u menších médií, která mají problém s inzercí i prodejem. Seznam podle něj zvládá krizi dobře.

Jak se podle vás za poslední týdny proměnil český novinářský trh?
Potíže mají především menší mediální domy. Novinářský trh je jinak bez ohledu na krizi stále svobodnější. Hodně lidí se emancipovalo, zjistili, že tradiční kamenné vydavatelské domy s jejich historickými vazbami nemusí být jedinou cestou. 

Změnilo se nějak fungování redakcí Seznam Zprávy a Televize Seznam?
Vím, že v televizním vysílání se na čas zpomalila příprava dabingu zahraničních pořadů. Ve zpravodajství jsme se samozřejmě museli naučit fungovat v určitém neosobním provizoriu. Od dubna pozoruji, že například kolegové ve zpravodajské a lifestylové redakci se sami přirozeně začali „vracet“ do redakčních newsroomů. Prostě se potřebují setkávat osobně. Opravdu nové zprávy, které dosud nikdo neví, se zkrátka nedají vysedět vyhledáváním na internetu. Musíte si pro ně dojít sami. Získat si důvěru těch, o kterých píšete. Rozhovor s majitelem miliardové firmy nebo investigativní odhalení vám nepřijde jen tak do esemesky.

Máte teď potíže s inzercí? 
Ne. Tyto problémy se týkají především menších vydavatelství. Byl jsem pyšný, když majitel Seznamu přišel s akcí „Nenecháme vás v tom“, kdy českému byznysu postiženému koronavirovou krizí poskytl inzerci ve výši 100 milionů korun.

Naše nástroje pomáhají v řešení krize

Jak se vyvíjí sledovanost?
Trvale stoupá. Táhne jak naše zpravodajství, tak další obsah, který tým kolem Ivana Mikuly (ředitel Televize Seznam, pozn. red.) produkuje. Dokázali jsme vyvinout nástroje, které pomáhají při řešení krize. At´ už se podíváte na „covidový“ projekt Mapy.cz nebo na naší aktivní roli při přípravě „Chytré karantény“.

Přijde vám, že Seznam přispěl k panice v začátcích krize, kdy lidé vykupovali obchody?
Jsem přesvědčený, že jsme naopak sehráli klíčovou roli v tom, aby se lidé v situaci dobře orientovali.

Kritizuje vás veřejnost za přehnané navážení se do vlády?
Já osobně slyším spíše slova uznání. Možná právě takhle kritický okamžik dovedl lidi k poznání, jak důležité jsou pro naše životy kvalitní informace. Jak podstatnou roli mají opravdu nezávislá média. Že jsou tu přirozeně od toho, aby kontrolovala mocné a kladla i nepříjemné otázky. Lékaři umí poznat infekci, novináři mají zase zjišt´ovat, ověřovat a vysvětlovat.

Musel Seznam někoho v poslední době propustit?
Nevím o tom.

Krize posílí silná média

Museli jste odložit nebo zrušit nějaké naplánované projekty?
Ano, ale nejde o nic zásadního. Logicky jsme omezili některá natáčení, protože lidé, kteří v nich měli vystupovat, měli nařízeno zůstat doma. Ale překvapilo mě, jak efektivně se naše redakce sladila a navenek nebylo poznat, že tvoří na dálku. Schopnost Seznamu řešit věci rychle je mezi velkými mediálními domy, které jsem měl možnost za svou kariéru poznat, ojedinělá.

Většina týmu v poslední době mohla pracovat z domova a dalo se tak ušetřit. Vidíte to jako ponaučení i do budoucna?
Plošné šetření podle mě nikdy skutečnou budoucnost nepřinese. Určitě ale budeme i dál využívat některé elektronické nástroje. Někdy je lepší tvořit ve vašem přirozeném prostředí, aniž byste ztráceli čas cestováním do kanceláře.

Jak čekáte, že se bude krize vyvíjet z pohledu médií dál?
Obsahově i technologicky silná média paradoxně posílí. Lidé potřebují přesné a užitečné informace. U veřejnoprávních médií bude pokračovat tlak na další omezování nezávislosti jejich zpravodajství.


Marek Veselý
Marek Veselý
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. V Generaci20 působím čtvrtý semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.