Komunisti v přestrojení: do voleb jdou s novým názvem, ale starými cíli
Vezmeme si zemi zpátky. To je hlavní slogan hnutí Stačilo!, se kterým KSČM ve volbách 2025 oslovuje voliče. Ano, pořád je za novým uskupením především Komunistická strana Čech a Moravy, ale tentokrát to zkouší s novým názvem, novými tvářemi a snahou působit jako něco úplně jiného. Jenže jejich pokus o rebranding vypadá spíš jako dát nový obal na starý mobil a čekat, že bude fungovat rychleji.
Celostátní lídryní hnutí je europoslankyně a šéfka KSČM Kateřina Konečná. Kampaně v Ostravě odstartovala tím, že jejich program je změnou, na kterou dosud nikdo neměl odvahu. Na krajských kandidátkách se nicméně objevují i další známá jména. Třeba bloger Vidlák (Daniel Sterzik) nebo legendární Jana Bobošíková, která má za sebou několik neúspěšných pokusů o politický comeback; v roce 2008 kandidovala na prezidentku právě za KSČM.
I když pokaždé kandidatura komunistů vypadala trochu jinak, rétorika zůstala podobná: My jsme ti, kdo mluví za obyčejné lidi. My jsme ti, kdo se nebojí říkat věci naplno.
Program, který svět neviděl
Pro Novinky.cz Konečná uvedla, že jejich program může přinést lepší život deseti milionům lidí v republice. Zní to silně, ovšem konkrétní body zůstavají stále dost obecné a působí spíše jako kroky zpět do minulosti.
Strana cílí na nespokojené voliče, kterým vadí dnešní podoba politiky, EU, elity a ztráta suverenity. Hodně akcentují témata jako národní zájmy, venkov, soběstačnost nebo kritiku „zkorumpovaného systému“.
Program hnutí Stačilo zkrátka působí, jako by se chtěli vrátit zpátky do minulosti. Odmítají většinu spolupráce s EU, kritizují zelenou dohodu, podporu Ukrajině a mluví o tom, jak si máme vzít zpět suverenitu. Problém ale je, že mnozí z nich jsou však stále propojeni s minulým režimem.
Zapomenutí minulosti
Zajímavé je, jak moc se KSČM snaží skrýt vlastní značku. Není to jen změna názvu, ale skoro úplné vymazání komunismu z komunikace. Logo, barevnost, prezentace. Všechno je nové. Cíl je jasný. Zbavit se nálepky minulosti, a přitom si udržet voliče, kteří chtějí něco jinak.
Nabízí se ale otázka: když se chtějí očividně distancovat od své minulosti, proč tedy říkají, že si vezmou svou zem zpátky? Znamená to, že se vrátíme před rok 1989?
Místo reálných řešení čehokoliv se zatím do médií dostávají hlavně silná slova. Styl kampaně sází na emoce, nostalgii a odpor vůči stávajícím pořádkům. Nestačí ale jen dokola říkat „stačilo“, když není jasné, co přesně přijde potom. Voliči možná chtějí změnu, ale taky chtějí vědět, jaká změna to bude. Heslo a veškerá prezentace může působit úderně a silně, opravdu má ale strana plán, který nás všechny nevrátí do minulých let? Protože tomu zatím nic nenasvědčuje.