Film Parazit vykradl Oscary stejně, jako jeho postavy okrádají vyšší třídu
Režisér Pon Džun-ho (50) během slavnostního ceremoniálu pronesl, že bude pít až do rána. Na tom není vůbec nic divného, když vyfoukl nejprestižnější ceny tvůrcům, jako je legendární Martin Scorsese (77), jehož filmy Pon Džun-ho studoval už na škole.
Scorseseho Irishman na rozdíl od Parazita ze svých deseti nominací nakonec neproměnil ani jednu, zatímco korejský konkurent získal čtyři sošky z šesti nominací. Irishman rozhodně nebyl jediným horkým favoritem na Oscary, který vyšel relativně naprázdno. Je potřeba si připomenout, že rok 2019 přinesl výjimečné filmové podívané. Například psychologický thriller Joker, válečný snímek 1917 nebo nostalgické vzpomínání na zlatou éru Hollywoodu pod taktovkou Quentina Tarantina (56). Proto je až skoro neuvěřitelné, co se Parazitovi na předávání Oscarů povedlo.
Nutno zmínit, že korejskému snímku pomáhá jeho samotné ukotvení. Mezi silné motivy patří kritika kapitalismu, jak ho obejít a parazitovat na něm. Dále film věrně vyobrazil sociální nespravedlnosti v podobě velmi stísněných korejských sklepních bytů, které se v hlavním městě Soulu běžně vyskytují a žijí v nich tisíce Korejců.
Současné trendy zabývající se nerovností sociálních tříd, politickou nekorektností a rasovou diskriminací tak určitě nahrávaly Parazitovi v tom, aby vykradl celý Hollywood. Rasová korektnost se dnes řeší na všech frontách a Ceny Akademie v tom rozhodně nejsou výjimkou.
Na druhou stranu by bylo levné a nespravedlivé svádět úspěchy Parazita na, pro něj, příznivé tendence současných trendů. Je nutno si přiznat, že hned po premiéře mnoho filmových kritiků věštilo Parazitovi na Oscarech velký úspěch. At´ už svá ocenění získal zaslouženě, či ne, nakonec se jedná o výjimečný a velmi vydařený film.