Když se lidé naučili platit za muziku, tak proč ne za kvalitní internetový obsah, říká šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek
Kdy bude možné říci, jestli se pandemie projevila na prodeji vašeho měsíčníku?
Budeme si muset počkat zejména na čísla z dubna. Co se týče březnového vydání, tam jsme zaznamenali meziroční pokles zhruba o 10 %. Vzhledem k tomu, že jsme kvůli vyhlášení nouzového stavu a omezení pohybu osob prodávali plnohodnotně jen dvanáct dnů, bereme to jako úspěch. Duben ale očekávám horší, protože naše hlavní prodejní místa, jako jsou letiště a nádraží, jsou celý měsíc prakticky bez lidí.
Časopis je stále naší vlajkovou lodí
Forbes vychází i v internetové podobě. Donutil vás současný stav zaměřit se primárně na web?
Pro nás znamená momentální situace jen pokračování toho, s čím jsme začali už minulý rok, tedy s radikálním rozšířením digitálního obsahu. Už před koronavirem rostla čtenost našeho webu o stovky procent. A tahle doba to jen potvrdila. Například v březnu jsme podle NetMonitoru měli 1 300 000 čtenářů, což je přibližně pětkrát více než loni.
Váš digitální obsah je ale stále zadarmo. Jak se stavíte k tomu placenému?
Určitě je to budoucnost médií. Když se podíváme třeba do Spojených státu, do Británie nebo na Slovensko, tak tam všude už je placený obsah úplně běžný. Nevidím tedy důvod, proč by to nešlo u nás. Nejvíce ale bude podle mě rozhodovat kvalita v kombinaci s rozumně nastavenou cenou. Když se lidé naučili platit za muziku na Spotify, tak proč ne za dobrý obsah na webech.
Je tedy pravděpodobné, že internetová forma Forbesu bude zanedlouho zpoplatňená?
Jde jen o to, jak rychle si Češi dokáží na placený obsah zvyknout a nebude je to od média odrazovat. Naší vlajkovou lodí je stále časopis, a já doufám, že tomu tak ještě několik let bude. Na druhou stranu, americký Forbes vycházel původně jako čtrnáctideník, a teď vydávají 6-10 čísel do roka. Zato jejich digitální verze, která je samozřejmě zpoplatněná, dramaticky roste a každý měsíc ji čte kolem 80 milionů lidí. V tom vidím šanci i já, protože skrze internet můžeme oslovit daleko větší část společnosti a do webu budeme určitě stále investovat.
Věřím, že do konce roku finanční ztrátu doženeme
Většina zaměstnanců Forbesu pracuje momentálně z domova. Jak teď redakce funguje?
Každé ráno se vídáme přes obrazovky našich počítačů a s někým se občas potkám přímo v redakci, protože tam maximálně každý druhý den docházím. Jinak je to pro nás nová zkušenost, což zohledníme při přípravě nového sídla redakce, které teď hledáme.
A ovlivnila pandemie například i váš obsah?
Museli jsme odložit některé projekty, jako je například oblíbený žebříček 100 nejbohatších lidí světa, který bude až v červu. Dále byl plán vydávat dvakrát ročně speciál Forbes Woman, ale první červnové číslo musíme odsunout až na podzim. Na druhou stranu jsme vymysleli Forbes Business Class, což je projekt pouze pro online prostředí a jeho hlavní náplní bude předávání zkušeností od těch nejlepších českých podnikatelů. Jinak jsme museli zrušit i nějaké eventy, jako například Forbes Women´s Summit. To je akce pro 500 lidí, kde nám budou chybět hlavně peníze ze vstupenek.
Jsou to jediné finanční ztráty, které momentálně pocit´ujete?
To určitě ne, především v printu máme menší tržby z inzerce, než jsme původně plánovali. Hlavním důvodem je přesun některých kampaní na podzim, což se dotklo jarních čísel. Oproti tomu na webu jsou příjmy o desítky procent vyšší než v minulém roce. Celkově finančně lehce zaostáváme, ale já věřím, že do konce roku ztrátu doženeme.