Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Kancelář Blaník si své diváky najde i za několik let, myslí si scénárista Tomáš Hodan

Zákulisí natáčení pořadu Kancelář Blaník přiblížil divákům publicistického festivalu Všemi směry Tomáš Hodan. Scénárista populárního satirického pořadu mluvil především o tom, jak takový pořad vzniká a kde čerpají s kolegy inspiraci. Hodan je přesvědčený, že alespoň některé díly ze čtyř natočených sérií si své diváky najdou i po několika letech.

Scénárista pořadu Kancelář Blaník, který satiricky ilustruje zákulisí české politiky, byl pozván na publicistický festival Všemi směry především proto, aby odhalil pozadí natáčení. Uplynulé čtyři série Blaníku představují českého lobbistu Tondu Blaníka, muže, který má co do činění s většinou aktuálních politických kauz současnosti. Tvůrci pořadu, tedy včetně Tomáše Hodana, se prostřednictvím jednotlivých dílů snaží domýšlet, jak lobbistické zákulisí v Česku funguje.

Vzhledem k tomu, že se v Kanceláři Blaník řeší aktuální politická témata, dá se předpokládat, že jejich stárnutím klesne i sledovanost pořadu. Tomu ale Hodan nevěří. „Je otázka, jakým způsobem bude pořad stárnout. Můj osobní odhad je, že některé díly si své diváky najdou i za několik let,“ a dodává, že jde například o díly zaměřené na jednotlivé osobnosti české politické scény.

Politická satira tu chyběla

Oblíbenost Kanceláře Blaník, vysílané na internetové televizi Stream, od začátku rychle rostla. Letos dokonce tým tvůrců Blaníku obdržel cenu Český lev za mimořádný počin v oblasti audiovize. „Dlouho tady něco takového chybělo, a šíření pořadu usnadnil i internet,“ vysvětluje si sledovanost pořadu Hodan. Internet totiž tvůrcům umožňuje sdílet video i se sprostými slovy, kterých je v každé epizodě spousta. Vulgární slova byla mimochodem i důvod, proč Blaník nezařadila mezi své vysílání Česká televize. Často je Blaník také přirovnáván k České sodě, která v Česku běžela v devadesátých letech. Od jejího konce se však nic podobného neobjevilo, až s příchodem Blaníku v roce 2014.

Inspiraci k vytváření scénáře bere scénárista většinou z novin, ve kterých se aktuální kauzy rozebírají,  jak ale říká Hodan i „ze světa kolem sebe“.  Také samotné vyjadřování politiků se podle Hodana přímo nabízí. „Takový Ovčáček nebo Zeman ty scénáře v podstatě píšou za nás,“ dodává s nadsázkou. Pomáhá mu znát novináře, kteří mu systém politického zákulisí přibližují a pomáhají pochopit. Předobraz hlavní postavy, zmíněného Tondy Blaníka, našli v několika známých lobbistech v Česku, je to tedy jakási mozaika několika osob. K vysledování toho, jak mezi sebou takoví lidé mluví, přispěly v minulosti i uniklé telefonáty.

Celé natáčení jednoho dílu pak vzniká velmi rychle – za den dva napsat scénář, za další den vše natočit. Epizodu je třeba zveřejnit co nejrychleji, je totiž přímou reakcí na aktuální dění a pozdější sdílení by ztrácelo na atraktivnosti. V současné době si tvůrci dali od vymýšlení pořadu pauzu, ale ani Hodan neřekl, kdy se Kancelář Blaník na internetový Stream vrátí.


Barbora Schneiderová
Barbora Schneiderová
VOŠP jsem absolvovola v roce 2018. V Generaci20 působím jako šéfeditor.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.