Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Hra, které investoři nevěřili. Kingdom Come: Deliverance prodala více než pět milionů kopií

Úspěšnému hernímu projektu Kingdom Come: Deliverance, oceněného například Křišt´álovou Lupou, se stále daří udržet v povědomí komunity. Studio Warhorse, které za projektem stojí, letos ohlásilo, že je hra i po téměř pěti letech stále výdělečná. Během prvního roku ztrojnásobila náklady na vývoj a dobře se jí dařilo i v dalších letech. I přes velký úspěch strategii stále chybí český dabing. To by se mohlo do konce roku změnit.

V únoru oslaví své páté narozeniny realistická hra na hrdiny Kingdom Come: Deliverance, kde mohl člověk poprvé v roli mladého Jindry objevovat středověké Posázaví v dobách Václava IV. Hned v úvodu je Jindra svědkem smrti rodičů a zničení rodného města. Vydá se do světa, kde zažívá různá dobrodružství, včetně dopadení vraha, jenž se skrývá v Sázavském klášteře. 

Projekt vytvořilo studio Warhorse, které od té doby slaví úspěch. V letošním roce společnost oslavila pět milionů prodaných kopií. Na začátku to ovšem vypadalo, že by projekt nemusel vůbec vzniknout. „Když jsme s Martinem Klímou objížděli vydavatele, všichni nám řekli, že je to super nápad, ale nikdo si tonekoupí,“ řekl jeden ze spoluzakladatelů studia Daniel Vávra v rozhovoru pro Indian-tv.cz. Projektu totiž chyběl fantasy prvek, který byl součástí všech úspěšných RPG (hra na hrdiny, pozn. red.).

I přes počáteční nepřízeň vybrali tvůrci během crowdfundingové kampaně od lidí 36 milionů korun na vznik projektu. Zbytek peněz doplatil investor Zdeněk Bakala. A nebylo to vůbec málo. „Na rozdíl od českých filmů, jejichž tvorba stojí několik desítek milionů korun, se vývoj větších her pohybuje v několika stovkách milionů,“ řekl další ze zakladatelů studia Martin Klíma. To v rozhovoru pro Real Talk potvrdil i samotný Vávra, když částku odhadl na 400 milionů korun.

Akvizice studia stála přes miliardu

Od vydání hra stále vydělává velké peníze. V prvním roce se ji podařilo utržit z prodaných kopii více než 1,1 miliardy korun, druhý rok částka klesla na necelých 500 milionů. V letošním roce se výdělek pohyboval okolo 120 milionů korun. RPG navíc neslaví úspěch jen v Česku. Podle Vávry skončila více než polovina prodaných kopií v Americe a Německu.

Úspěšné tržby hned v prvním roce přiměly společnost Embracer Group ke koupi studia Warhorse. Tato akvizice se vyšplhala na více než miliardu korun. I přes prodej vydavatelství zůstali v čele Warhorse Daniel Vávra i Martin Klíma, kteří nyní pracují na vývoji nové hry. Jestli se jedná o pokračování RPG z českého prostředí, se zatím veřejně neví.

Dabingu se ve hře dočkáme do Vánoc

Po několika doplňkových balíčcích (DLC), které v průběhu let vyšly, má hra jednu velkou vadu. Stále totiž chybí český dabing. „Celý příběh se odehrává v Posázaví. S dabingem by hra dostala úplně jiný rozměr,“ říká herní fanoušek a komentátor hry Gwent Adam Vilas (26). K dabingu se krátce po vydání vyjádřil i sám Vávra. V rozhovoru pro Indian-tv.cz říkal, že by mu hráči neodpustili, kdyby uspořádal sbírku na nahrání dabingu. Češtinu plánoval jako součást jednoho DLC. Situace by se ale měla do konce roku změnit. Herní komunita se rozhodla oblíbené dílo do češtiny nadabovat za peníze, které vybrala ve sbírce. Aspoň tedy pro PC. „Přesnou sumu zatím neznám, ale povedlo se nám vybrat přes milion a půl korun. Když jsme s projektem před dvěma lety začali, nečekali jsme že se nám povede získat tolik peněz,“ říká dabér Marek Pilger, který s kolegou Arturem Komňackým projekt vedou. Jejich úsilí podpořil finančně sám Vávra, jenž po letech změnil názor a jehož hlas by se měl ve hře také objevit. Majitelé konzolí si na dabing musí počkat do té doby, než bude schválen vydavatelem.

Hra za svojí existenci získala několik ocenění, jako například Křišt´álovou Lupu a v českém povědomí stále žije. Pořádají se například pobyty, jenž nabízejí prožití víkendu na místech, které jsou ve hře vidět. Návštěvníci mohou prožít stejnou atmosféru, jako mladý Jindřich během putování Posázavím. Kingdom Come do Čech přilákala i mnoho cizinců. „Byl to skvělý zážitek vidět lokality z mé oblíbené hry. Příští rok bych se chtěl do České republiky vrátit,“ říká na svém videu nizozemský youtuber PredCaliber.


Radim Bača
Radim Bača
Jsem studentem třetího ročníku a v Generaci jsem již třetím rokem. Kromě pozice šéfredaktora pracuji jako redaktor pro Seznamzprávy, konkrétně v rubrice Byznys. Ve svém volném čase se věnuji fanatickému fanouškovství basketbalovému týmu Boston Celtics, trestání protivníku v online videohrách nebo poslechu kvalitní muziky. V každé ze zmíněných věcí se snažím realizovat i z pohledu redaktora.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.