Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Ke snižování teploty českého superpočítače se uplatňuje především voda. Zdroj: Profimedia

HPC superpočítač – stroj, který provede až dvě biliardy početních operací za sekundu

Škoda Auto, největší český průmyslový podnik, spadající pod koncern Volkswagen, je populární nejen jako výrobce automobilů. V jeho IT centru v Mladé Boleslavi lze totiž nalézt moderní superpočítač sloužící pro kalkulace složitých aerodynamických simulací a díky vodnímu chlazení je v České republice považován za naprostý unikát.

Vývoj motorů, crash testy či další bezpečnostní činnosti. To jsou jen některé věci, které dokáže nevšední počítač. Ten je navíc díky promyšlenému konstrukčnímu uspořádání velice energeticky šetrný. Zároveň své využití ale čím dál častěji nachází také při moderních vizualizacích, které jsou základem pasivní bezpečnosti každého vozu.

V budoucnu se plánuje zvýšení jeho výkonu až na 15 biliard operací za sekundu: „K tomu pomůže, že datové centrum, kde se superpočítač nachází, zvýší kapacitu až na 15 petaFLOPS, (jednotky petaFLOPS měří výpočetní výkonnost superpočítačů, pozn. red.),“ říká administrátor serveru Adam Staněk. „Takže za sekundu spotřebuje stejné množství energie, kolik za rok vyprodukuje elektrárna na přehradě Les Království. Avšak ve srovnání s nejvýkonnějším PC na světě působí jako chudý příbuzný,“ naráží na superpočítač Frontier o výkonu až jednoho trilionu operací za sekundu. Tento kousek vědci vyvinuli před dvěma lety v Národních laboratořích v Oak Ridge v USA.


Ojedinělý systém klimatizace

Ke snižování teploty českého superpočítače se uplatňuje především voda, která se při průtoku strojem ohřeje na 38 stupňů a pak se ochladí na střeše datového centra. Automobilka uvažuje, že by se ohřátá voda mohla aplikovat do dalších energetických úspor. Teplo získané z klimatizace je možné používat opakovaně, třeba pro vytápění budov v areálu společnosti. Tradiční superpočítače bývají totiž chlazeny vzduchem, což je energeticky náročnější a méně účinné. Na druhou stranu je u vodního  procesu komplikovanější instalace a údržba.

„K provozu počítače je zapotřebí celkem 603 litrů vody ročně. Je zde také instalována dvojice kondenzátorů s integrovaným ochlazováním a se šroubovými kompresory pro úbytek tepla v nemrznoucí směsi o výstupní teplotě 32 stupňů. Tato dvojice má dohromady jeden megawatt výkonu,“ dodává Staněk. Inovace ve snižování teploty zároveň pomáhá Škodě Auto zmenšovat uhlíkovou stopu, což jde v souladu s cílem stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální.


Součást moderního IT centra

Ve zmíněném centru je k dispozici celkem šest datových sálů o celkové výměře 1700 metrů čtverečních. Superpočítač se nachází v jednom z nich, jenž je poloviční než všechny ostatní, a který umožňuje přímé vodní chlazení serverů o celkovém příkonu 1,2 megawatt.

Sály jsou i relativně nenáročné na provoz. „Datové centrum řídíme vzdáleně, takže sem běžně žádní zaměstnanci chodit nemusí. Samozřejmě se tu občas objeví, když je potřeba provádět údržbu, řešit výpadky nebo instalovat nové technologie,“ říká Luboš Patka, vedoucí IT služeb. „Uchováváme zde manuály pro všechny koncernové vozy a kapacity místních počítačů bude v blízké budoucnosti využívat celý koncern. Samozřejmostí jsou i rychlé SSD disky pro okamžité ukládání a uchovávání dat, ke kterým je potřeba přistupovat rychle a průběžně,“ dodává Patka. Celá budova má mohutnou konstrukci, která odolá i pádu malého letadla.


Josef Rykl
Josef Rykl
Jsem studentem druhého ročníku, zajímám se o sport, zejména fotbal, dále, sleduji také různá politická témata at´ už z Čech či ze světa. Rád bych jednou pracoval v redakci Deníku Sport, už proto, že mým novinářským vzorem je Jiří Fejgl.
Další články autora