Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
„Babiš dal prodejem jasně najevo, že se premiérského křesla rozhodně nevzdává, přestože mu Mafra dala spoustu užitku,“ komentuje zákonem vynucený prodej bývalý redaktor MF Dnes Luboš Palata. Zdroj: Profimedia

Hned tři čeští miliardáři se zbavují svých médií. Ne zcela dobrovolně

Na podzim tohoto roku se rozhodlo několik českých mediálních magnátů prodat svá média. Může za to i přísnější zákon o střetu zájmu označovaný jako ”lex Babiš“, který zakazuje nejen vládním politikům, ale i všem poslancům vlastnit média a nebude ho už možné obcházet přes svěřenské fondy, jako dosud. Prodat média se rozhodli i další čeští miliardáři. Konkrétně Jaromír Soukup a Zdeněk Bakala.

Kdo bude nový vlastník největšího českého mediálního domu Mafra? Získala ji společnost Kaparin miliardáře Karla Pražáka.  Bývalý krizový manažer někdejšího majitele PPF Petra Kellnera je dnes podle časopisu Forbes 42. nejbohatší Čech. V balíku Mafra jsou deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Metro, ale i internetový obchod se vstupenkami Ticketportal. „Mafru si můžeme nechat a dál ji rozvíjet, nebo ji prodat jako celek. Nebo jen její část. Zájemců na trhu je celá řada,“ vysvětlil krátce po ohlášené koupi pro Hospodářské noviny nový vlastník Pražák. 

Babiš dal prodejem jasně najevo, že se premiérského křesla rozhodně nevzdává, přestože mu Mafra dala spoustu užitku,“ komentuje zákonem vynucený prodej bývalý redaktor MF Dnes Luboš Palata, který dnes pracuje pro Deník. „MF Dnes byly před vstupem Babiše nejuznávanější české noviny, ale po jeho příchodu redakci opustili kvalitní lidé. Babišovi pak pomohlo hlavně to, že se pak o spoustě věcech úmyslně v jeho médiích nic nepsalo, i když to nikdy nepřizná. My, co jsme tam tehdy pracovali, ale víme své,“ dodává Palata. 

Soukopovi teče do bot

Další, kdo v tomto roce musel prodávat, je Jaromír Soukup. Konkrétně poloviční podíl ve společnosti Empresa Media, která vlastní televizi Barrandov nebo časopisy Týden a Instinkt. Důvodem prodeje je, že jeho mediální skupina v současnosti čelí tlaku věřitelů. Její závazky se v současnosti pohybují v řádech stovek milionů korun. Polovinu akcií firmy nyní získal majitel firmy Servis-24 Jan Čermák. „Z mediálního pohledu neočekávám žádný projektový nebo obsahový rozvoj,“ říká Filip Rožánek z odborného webu Digizone. Podle něj jde čistě o finanční operaci, která je zajímavá hlavně pro věřitele spíše než pro čtenáře a diváky.

Mělo by to ale znamenat i to, že excentrický miliardář z Barrandova již nebude o všem rozhodovat sám. „Soukup chtěl mít nade vším dohled. Všechny jeho plátky byly pod jeho nadvládou. Kontroloval snad každý článek, a rozhodně se nezlobil, když vycházely pozitivní texty o něm či o dnes již jeho bývalé partnerce Agátě Hanychové,“ svěřuje se jeho bývalý zaměstnanec, který chce zůstat v anonymitě.

Respekt do vlastních rukou

Kapitolu podzimních prodejů doplňuje týdeník Respekt. Politický a kulturní časopis, který vychází od roku 1989, mělo v posledních deseti letech pod sebou vydavatelství Economia. To vlastní další český miliardář Zdeněk Bakala. Vedle Respektu do jeho portfolia patří například Hospodářské noviny či web Aktuálně.cz. Podle webu Info.cz je hlavním důvodem, proč se týdeník hodlá osamostatnit, komplikovaný vztah mezi redakcí a managementem společnosti Economia.

Podle posledních informací se novým vlastníkem stane vydavatelství slovenského Denníku N, ovšem akcie budou vlastnit i samotní redaktoři. Kolik procent však není známo. Podpis „přestupu“ Respektu by měl být hotov v řádech týdnů. „Respekt se vždy cítil jako něco víc. Je to taková pražská novinářská elita. Velice rád bude sám a nezávislý. Je to pro obě strany dobrý krok,“ myslí si novinář Palata.


David Chuchma
David Chuchma
Jsem studentem 3. ročníku na Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném času vedou skautský oddíl, rád sleduji fotbal a hokej. Zajímám se o českou i světovou politiku.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.