Hloupé výroky ze sociálních sítí se autorům mohou nepříjemně vrátit i po letech
Je to už dlouhých jedenáct let, co Tomáš Tožička na svůj Facebook vložil obrázek vlajky Izraele s hákovým křížem nakresleným uvnitř. I když sociální sítě v roce 2009 nebyly brány tak vážně jako dnes, Tožičkovi se jeho dávný status vrátil v plné síle. Tožička kvůli tomu ztratil podporu předsednictva Pirátů a letos na začátku března stáhl svou kandidaturu pro podzimní volby do Senátu.
Expert na sociální sítě Petr Krejčí (27) lidem i na základě této zkušenosti doporučuje, aby se občas podívali na své starší statusy a ty nevhodné smazali. „Sociální sítě jsou dnes považovány za oficiální způsob komunikace. Lidé, kteří si tento fakt neuvědomují, na to často doplácejí například během pracovních pohovorů,“ říká Krejčí.
Tím poukazuje na to, že kdokoliv může zpětně litovat vulgárního statusu, rasistického komentáře nebo třeba sexuálně explicitní fotky. Tyto příspěvky můžou být klidně deset let staré, přesto mohou ovlivnit profesní budoucnost a kariéru lidí v současnosti.
Stačí i jeden nevkusný vtip
Pokud jde o Tožičku, jeho příspěvek o Izraeli nebyl jediný kontroverzní, který na své sociální sítě vypustil. „Kapitalismus povraždil násobně víc lidí než stalinismus. Navíc Hitler je samozřejmě výtvorem kapitalistů,“ napsal třeba letos v lednu na svůj twitterový účet, což vyvolalo rovněž značnou kritiku, mimo jiné od politiků opoziční TOP 09.
V reakci na jejich odsudky se Tožička rozhodl kontrovat. Dal si tu práci a objevil status z facebookového profilu poslance Feriho. Ten v roce 2010 kamarádovi odpovídal poznámkou „o cikánech“. Tožičkova snaha poukázat na omylnost ostatních se ale nakonec obrátila proti němu. Ferimu totiž tehdy bylo pouhých 14 let, navíc výrok uvedený do kontextu vyzníval zjevně jako vtip.
Podle experta na sociální sítě Petra Krejčího by se nicméně nejen politici, ale i běžní uživatelé měli z těchto příkladů z nedávné doby poučit a dávat si větší pozor na to, co na sociálních sítích publikují a sdílí. „Politici dříve na Twitter psali věci, které by si do novin v životě nedovolili říct,“ upozorňuje Krejčí. Podle něj už ale začínají vnímat Facebook a Twitter stejně vážně jako klasická média.