Háčkované kabelky upozorňují na důležitost prevence rakoviny prsu
Pomáhat bořit bariéry a podporovat ty, kteří se s nemocí potýkají. To jsou klíčové kroky v boji proti rakovině prsu. Slouží k tomu třeba i dva projekty, které založily mladé ženy. Například nákup ručně vytvořené kabelky může pomoct zvýšit povědomí o vyšetřeních spojených s uvedenou nemocí.
Natálie Marie Vlčková je mladá podnikatelka a studentka Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Od střední školy se aktivně věnuje háčkování, které se jí podařilo zviditelnit mezi své vrstevníky. Tato tradice započala již u její babičky, která ruční práce ovládala. Značka Adolphinata vznikla v roce 2022 a její název tvoří kombinace dvou jmen. Adolfína bylo jméno babičky, Natálie patří zakladatelce. Tato inspirace dodává značce osobní rozměr a rodinnou tradici, ve které zakladatelka pokračuje dodnes. „Naučila jsem se ruční práce a respektovat lásku k domovu,“ vysvětluje Vlčková.
Ručně háčkované kabelky jsou vyráběné ze stoprocentně recyklovatelné bavlny a jsou šetrné k životnímu prostředí. „Otevřela jsem pestrobarevný svět jedinečných, ničím neinspirovaných kousků, které se odlišují a zároveň spojují,“ uvádí Vlčková na svém webu. Vybírat lze z několika typů, velikostí i barevných kombinací. Do říjnové kampaně na prevenci rakoviny prsu se s Vlčkovou vydal za výrobky crossbody mini bag.
Sjednocení módy a prevence
Vlčková se rozhodla spojit své síly s neziskovou organizací Loono. Tu založila před deseti lety tehdejší studentka medicíny Kateřina Švédová. Její tým je složen z mladých lékařů a studentů medicíny, kteří se snaží otevřeně vzdělávat veřejnost v oblasti reprodukčního zdraví a prevence onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. „Obě organizace založily dvě mladé studentky, které měly chut´ rozhýbat velký projekt,“ líčí Vlčková. „Když mi tým Loona řekl o aktivitách, které v říjnu chystají, věděla jsem, že chci být součástí,“ dodává.
Právě díky tomuto spojení se Vlčková rozhodla, že z každého nákupu zmiňované kabelky poputuje na konci měsíce padesát korun do zmiňované organizace. Pomocí těchto finančních příspěvků se organizují vzdělávací akce a informativní projekty, které pomáhají zvyšovat povědomí o nemoci a včasné léčbě. „Prevence může být lékem a využít ji můžeme všichni,“ uvedla Vlčková a doplňuje: „Ke každé objednávce přikládáme letáček s návodem, jak se správně samovyšetřit, a v jakých případech navštívit lékaře.“
V České republice hradí mamografický screening zdravotní pojišt´ovny. Nárok na něj má každá žena od čtyřiceti pěti let a vyšetření se provádí jednou za dva roky. Právě preventivní prohlídky jsou zásadní pro včasné podchycení a měly by být prioritní. Jednoduché pokyny pro každého, kdo se chce starat o své zdraví, nastiňuje onkolog Zdeněk Linek z Fakultní nemocnice Motol. „Každá žena by měla znát svoje prsa a při nejasném či novém pohmatovém nálezu by měla vyhledat vyšetření,“ apeluje Linek.
Inovativní přístup k podpoře
Spojení kabelek s iniciativou zaměřenou na včasnou prevenci je příkladem toho, jak se kreativita může proplést s důležitou osvětou. Během celého října jsou tak i ručně vyráběné doplňky symbolem podpory žen bojujících s rakovinou. Šířit povědomí o nutnosti včasné diagnostiky lze i hravě. „Vzhledem k tomu, že přesně netuším, jak se samovyšetřit, o to víc mě takové propojení zajímá. Je super, že se k nám, mladým holkám, dostane skrze módu osvěta i o závažných tématech,“ sděluje jednadvacetilétá Karolína, studentka Vyšší odborné školy zdravotnické.