Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Měsíc říjen je tradičně věnován prevenci rakoviny prsu. Zdroj: Nátálie Marie Vlčková, autorka

Háčkované kabelky upozorňují na důležitost prevence rakoviny prsu

 

Pomáhat bořit bariéry a podporovat ty, kteří se s nemocí potýkají. To jsou klíčové kroky v boji proti rakovině prsu. Slouží k tomu třeba i dva projekty, které založily mladé ženy. Například nákup ručně vytvořené kabelky může pomoct zvýšit povědomí o vyšetřeních spojených s uvedenou nemocí.

Natálie Marie Vlčková je mladá podnikatelka a studentka Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Od střední školy se aktivně věnuje háčkování, které se jí podařilo zviditelnit mezi své vrstevníky. Tato tradice započala již u její babičky, která ruční práce ovládala. Značka Adolphinata vznikla v roce 2022 a její název tvoří kombinace dvou jmen. Adolfína bylo jméno babičky, Natálie patří zakladatelce. Tato inspirace dodává značce osobní rozměr a rodinnou tradici, ve které zakladatelka pokračuje dodnes. „Naučila jsem se ruční práce a respektovat lásku k domovu,“ vysvětluje Vlčková.

Ručně háčkované kabelky jsou vyráběné ze stoprocentně recyklovatelné bavlny a jsou šetrné k životnímu prostředí. „Otevřela jsem pestrobarevný svět jedinečných, ničím neinspirovaných kousků, které se odlišují a zároveň spojují,“ uvádí Vlčková na svém webu. Vybírat lze z několika typů, velikostí i barevných kombinací. Do říjnové kampaně na prevenci rakoviny prsu se s Vlčkovou vydal za výrobky crossbody mini bag.

Sjednocení módy a prevence

Vlčková se rozhodla spojit své síly s neziskovou organizací Loono. Tu založila před deseti lety tehdejší studentka medicíny Kateřina Švédová. Její tým je složen z mladých lékařů a studentů medicíny, kteří se snaží otevřeně vzdělávat veřejnost v oblasti reprodukčního zdraví a prevence onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. „Obě organizace založily dvě mladé studentky, které měly chut´ rozhýbat velký projekt,“ líčí Vlčková. „Když mi tým Loona řekl o aktivitách, které v říjnu chystají, věděla jsem, že chci být součástí,“ dodává.

Právě díky tomuto spojení se Vlčková rozhodla, že z každého nákupu zmiňované kabelky poputuje na konci měsíce padesát korun do zmiňované organizace. Pomocí těchto finančních příspěvků se organizují vzdělávací akce a informativní projekty, které pomáhají zvyšovat povědomí o nemoci a včasné léčbě. „Prevence může být lékem a využít ji můžeme všichni,“ uvedla Vlčková a doplňuje: „Ke každé objednávce přikládáme letáček s návodem, jak se správně samovyšetřit, a v jakých případech navštívit lékaře.“

V České republice hradí mamografický screening zdravotní pojišt´ovny. Nárok na něj má každá žena od čtyřiceti pěti let a vyšetření se provádí jednou za dva roky. Právě preventivní prohlídky jsou zásadní pro včasné podchycení a měly by být prioritní. Jednoduché pokyny pro každého, kdo se chce starat o své zdraví, nastiňuje onkolog Zdeněk Linek z Fakultní nemocnice Motol. „Každá žena by měla znát svoje prsa a při nejasném či novém pohmatovém nálezu by měla vyhledat vyšetření,“ apeluje Linek.

Inovativní přístup k podpoře

Spojení kabelek s iniciativou zaměřenou na včasnou prevenci je příkladem toho, jak se kreativita může proplést s důležitou osvětou. Během celého října jsou tak i ručně vyráběné doplňky symbolem podpory žen bojujících s rakovinou. Šířit povědomí o nutnosti včasné diagnostiky lze i hravě. „Vzhledem k tomu, že přesně netuším, jak se samovyšetřit, o to víc mě takové propojení zajímá. Je super, že se k nám, mladým holkám, dostane skrze módu osvěta i o závažných tématech,“ sděluje jednadvacetilétá Karolína, studentka Vyšší odborné školy zdravotnické.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.