Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Filmový recenzent o Hře o trůny: Je na co koukat, ale dějově to skřípe

Již šestá série amerického fantasy seriálu Hra o trůny odstartovala letos v dubnu na stanici HBO. Podle filmového recenzenta Matěje Svobody si příběh navzdory monotónnosti posledních řad i nadále drží svou diváckou úspěšnost. Ta spočívá především ve vývoji charakterů a nepředvídatelném osudu vystupujících postav. Jejich zvyšující se počet má prý negativní dopad na stručnost děje.

Hra o trůny, natočena na motivy knih spisovatele George R. R. Martina, zachycuje krvavé boje o Železný trůn, post nejvyššího vládce fiktivních Sedmi království Západozemí. Svou první řadu seriál odstartoval v roce 2011 na stanici HBO. Mezi diváky je stále úspěšný, ochota na jeho financování tedy roste. Alespoň to tvrdí filmový recenzent Matěj Svoboda, známý z webovém serveru Moviezone.cz jako Mr. Hlad. Některé odvysílané epizody prý patří k tomu nejlepšímu, co je na obrazovkách možné vidět, a to hlavně díky hereckým výkonům a dobře zvládnuté režii. Současně ale cítí jistou „opotřebovanost materiálu“. „Fakt, že se příběh příliš neposouvá, považuji za čím dál tím větší problém. Je na co koukat, ale dějově to skřípe,“ říká.

Podle Svobody pracovala první řada dobře se skutečností, že nikdo není v bezpečí: „Spousta hlavních postav zemřela, aniž by to divák předem očekával. Ovšem to, co dříve fanoušky šokovalo, považují dnes za věc pro tento seriál typickou.“  Diváci se prý naučili čekat nečekané. Příběh je po šesti letech také mnohem výpravnější a prostředí, ve kterém se odehrává, na pohled atraktivnější.

Svoboda tvrdí, že na Hře o trůny je nejzajímavější vývoj jednotlivých charakterů. U těch nejde jednoznačně určit, kdo je hodný a kdo zlý. „Ti, kteří byli v prvních řadách nenáviděnými, se stávají oblíbenými. To platí i naopak,“ říká. Kromě faktu, že ničí osud se nedá dopředu odhadnout, považuje za nejsilnější stránku seriálu morální nejednoznačnost a překvapivou hloubku vystupujících charakterů.

Zdlouhavost je problém

Problém vidí Svoboda v přílišné roztříštěnosti děje. Do příběhu totiž vstupují nové rody, které dostávají prostor na úkor hlavních postav. „Autoři se věnují i hrdinům, jejichž příběh není příliš zajímavý, nebo se zajímavým stane až někdy v budoucnu. Seriál se tímto způsobem natahuje, takže se po deseti epizodách stane poměrně málo zásadních věcí,“ vysvětluje a dodává, že se tvůrci snaží předejít zmatenosti diváků tím, že je každý rod charakterizovaný výrazně odlišnými kostýmy, barvami a celkovou atmosféru.

Úspěch seriálu považuje Svoboda za obrovský, přesto jej představa sedmé série nutí přemýšlet nad budoucností tohoto příběhu. Jeho zdlouhavost je podle Svobody otravná: „Dějů a postav je tam už tolik, až se obávám, že seriál zkrátka nelze dotlačit k uspokojivému konci.“ Jedinou nadějí je prý skutečnost, že se HBO začíná odklánět od napsaných knih. Bez svazující předlohy by totiž Hra o trůny mohla chytit nový dech.

 

 


Tereza Tancerová
Tereza Tancerová
Studuji VOŠP a v Generaci 20 působím již pátý semestr. Kromě psaní také ráda čtu, sleduji akční filmy a už od dětství hraji na kytaru. Baví mě zimní sporty - především lyžování a snowboarding.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.