Elektromobily životní prostředí nespasí
Mezi vynálezce, kteří se podíleli na první výrobě elektromobilů, patřil už před 120 lety i František Křižík. Elektromobily tak nejsou inovační vynález poslední dekády, automobilky ale jejich výrobu posílily před čtyřmi lety kvůli Pařížské dohodě. „Ta má za cíl omezit množství oxidu uhličitého v ovzduší. U nás ve firmě chceme tento plyn zcela eliminovat,“ popisuje důvod zahájení výroby elektromobilů Škoda Auto mluvčí Štěpán Řehák.
V Česku nemají elektromobily na životní prostředí tak významný vliv, jako třeba v USA. Z celkového počtu emisí v ovzduší se u nás auta podílejí jen dvěma procenty. „Pochybuji o tom, že během následujících desetiletí budou po ulici jezdit pouze elektromobily. Ostatně i jejich výroba je pro ovzduší stejně náročná, jako výroba aut se spalovacím motorem,“ říká Bohumil Pácl z Autoklubu České republiky.
Pácl také dodává: „Smysl pohonů na elektriku vidím spíše u městské hromadné dopravy a vozů komunálních služeb. Nejezdí totiž dlouhé vzdálenosti a tím pádem nemusí tolikrát svá auta dobíjet.“ Při každém zastavení se navíc baterie sama dobíjí. Elektromobily ujedou na plné nabití zhruba 250 kilometrů. Na elektrický pohon nejezdí v dnešní době jen auta, ale už i formule. Studenti elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze se jako jediní u nás na vývoji eformulí podílí.
Text vznikl ve spolupráci s Jiřím Lizcem