Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Zákazníci si k ekolyžím postupně hledají cestu. Ilustrační obrázek, zdroj: Profimedia

Ekolyže: chrání přírodu, ale nabízejí i slušnou jízdu 

Zavedené značky si mnohem více než dříve všímají toho, jak a z čeho jsou jejich lyže vyráběny. Firmy jako například Kästle (dříve Sporten) se snaží snižovat uhlíkovou stopu a využívají recyklovatelné materiály. 

Josef Fišar je odborník na ekologii ve výrobě lyží z firmy Kästle a zdůrazňuje, že mnohdy rozhodují i zdánlivé detaily. Velký je třeba význam bezfluorových vosků, které neznečišt´ují přírodu. Samozřejmostí je pak používání dřeva jako základního materiálu ekologických lyží. „Dřevo je biomateriál. Kromě něj jsou v lyžích, které vyrábíme, recyklovatelné kovy a plasty,“ vysvětluje.

Udržitelnost ve výrobě

Lyže, i ty ekologické, jsou ale stále složitě prolepené, což po konci jejich životnosti znesnadňuje recyklaci jednotlivých materiálů. „Technologie pro recyklaci použitých lyží existuje, například v některých severských zemích, ale tyto metody jsou teprve na začátku vývoje,” dodává Fišar.

Výrobci ekologických lyží se proto nyní zaměřují hlavně na snižování uhlíkové stopy. Třeba i tak, že k vytápění výrobní haly používají kotel na biomasu, kde spalují odpady vznikající během produkce. „Snižujeme tím spotřebu fosilních paliv a máme několikastupňové čištění emisí, což znamená, že naše emise jsou čistší než z běžného plynového kotle,“ popisuje Fišar.

Lyže v uhlíkové stopě 

Zákazníci si k ekolyžím postupně hledají cestu. Roste zájem o zakoupení konkrétní značky. „Od Sportenu prodáváme jen pár modelů, ale Fischer ekologické lyže mají u nás už určitý odbyt,“ potvrzuje zaměstnanec prodejny Happy Sport.

Jedním z těch, kdo ekolyže cíleně vyhledává, je Miroslava Zelenková. Jak říká, důležité jsou pro ni nejen jízdní vlastnosti lyží, ale těší ji i to, že kupuje výrobek, který méně zatěžuje přírodu. „Oceňuji materiály šetrné k přírodě a nižší uhlíkovou stopu výroby. Kromě toho ty lyže mají i skvělou stabilitu a výborně reagují, at´ už na sjezdovce nebo ve volném terénu,“ říká Zelenková. Podobně to vidí i pravidelný lyžař Martin Mašín: „Rád podporuji značky, které přemýšlejí ekologicky.“


Karolína Hanušová
Karolína Hanušová
Jsem studentkou 2. ročníku Vyšší odborné školy Publicistiky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.