Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Divák jako součást prapodivných událostí v zaniklé sudetské vesničce Pomezí

Za několik okamžiků má v karlínském činžáku začít divadelní představení Pomezí. Nejde však o klasickou hru, ale o formu imerzivního divadla. To znamená, že inscenace vyprávějící příběh zaniklé sudetské vesničky simuluje skutečný příběh, téměř všechny postavy i místa v domě ožívají najednou. Je na divákovi, zda bude chodit za konkrétní osobou, zůstane na jednom místě nebo se bude dvě a půl hodiny jen tak potulovat po domě.

„Během představení není povoleno mluvit, pokud vás k tomu nějaká z postav nevyzve,“ říká na úvod muž, který bude celou dobu k dispozici divákům za barem, pokud budou chtít poradit nebo doplnit sklenici vína. Imerzivním divadlem, poněkud nezvyklým žánrem, už dříve ožila vedle tohoto karlínského činžáku například i Vila Štvanice při inscenaci Golem. Tvůrci si prostě vyberou příběh, dosadí postavy, které prožívají svůj vlastní příběh současně a vytvoří věrohodné prostředí. V tomto případě promění činžák na vesnici Pomezí s domy, krámky i okolním lesem.

Pokud má být takové představení po celou dobu napínavé, musí mít příběh určitý nádech tajemství. Jinak by divák asi těžko téměř tři hodiny ochotně běhal z patra do patra nebo naopak postával na místě. A Pomezí záhadné a napínavé je. Jde o malou vesničku v Lužických horách za první republiky, kde se má další den večer konat jeřabinová slavnost. 

Nejde tu o téma vyhánění Němců ze Sudet, jak by leckoho mohlo napadnout, ale spíše o příběh založený na čímsi tajemném, nejasném, co pochopíme až díky obyvatelům Pomezí. Dějí se v něm divné věci, lidé se chovají zvláštně a vy prostě nevíte proč. Díky šeru nebo skoro úplné tmě se v některých místnostech daří vyvolávat až hororové pocity a napětí. 

Slavnost jeřabin

Na úvod začínají všichni herci v tančírně – aby informovali, že zítřejší večer patří slavnosti jeřabin, což je pro vesnici velkolepá událost. „Můžu si s vámi zatančit?“ ptá se postava studenta historie Nikolase Tausiga, který právě přijel, divačky vedle mě. Hned po úvodu se ale všechny postavy rozejdou do svých domovů. Přenášíme se pak v čase hned na další ráno. Otevírají se obchody, postavy se probouzejí, míří do svých prací.

Detailní práce scénografů nás opravdu dokáže přenést z karlínského domu do malebné vesničky v horách, ovšem specifická atmosféra zaprášeného a temného činžáku se zdobeným zábradlím dění ve vesnici Pomezí atmosféru hodně dokresluje. Ocitám se v koloniálu, který má na pultech zboží domyšlené do detailu. Od prodavače se dozvídám, že existuje nějaká ztracená dívka, která je pryč rok a nikdo o ní neví. 

Potkávám postavu hraběnky, která je nejbohatší ve městě a začínám chápat některé vazby mezi postavami. Polovinu představení ale člověk stejně neví, k čemu to všechno spěje, jestli se to vůbec dozví. Jen se neustále dál a dál rozehrávají scénky  – v lese, který voní podzimním listím, u hraběnky, kde jsou místo židlí pařezy stromů, nebo v laboratoři podivného vědce, kde mě na dvě minuty nečekaně zavírá s dalším divákem do kukaně, aby do nás št´ouchal koštětem. Celý děj a detaily v domě dodávají divákovi dohromady pocit, že se tu prostě děje něco podivného, zlého.

Neznámé slovanské rituály

Určitou dějovou linii tvoří příběh Nikolase Tausiga, který do Pomezí přijel zkoumat slovanské zvyky a rituály místních obyvatel. Z nějakých důvodů se tu ale na Tausiga rozjíždí podivná hra, která ho sice fascinuje – ale postupně ho dovádí k většímu a většímu šílenství. 

Zhruba v polovině inscenace se téměř všechny postavy na chvíli objeví v hororových maskách – je to ona očekávaná slavnost jeřabin? A od té doby se tempo hry zrychluje, dostává spád a vy nevíte, do jakého patra dřív běhat a koho následovat.

Základní děj hry divák pochopí, i když skládanku postav ani děj nemůže mít kompletní. Tajemná vesnička Pomezí a pohnuté osudy jejich obyvatel s mnoha tajemstvími vás ale i tak zcela jistě pohltí. Cílem podobných představení je totiž poskytnout zážitek z děje přes každou jednotlivou postavu – ovšem jejím vlastním příběhem a kouzlem. 


Barbora Schneiderová
Barbora Schneiderová
VOŠP jsem absolvovola v roce 2018. V Generaci20 působím jako šéfeditor.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.