Devadesátiletý držitel Oscara se proslavil filmem Amadeus, sám dává přednost malbě a rychlým autům
Být pravnukem slavného malíře Františka Ženíška a k tomu synem populární herecké dvojice Theodora Pištěka a Marie Ženíškové vzbuzovalo už od dětství velká očekávání. Theodor Pištěk mladší všechny předpoklady naplnil a možná i předčil. Na rozdíl od svých rodičů se od mládí zajímal především o výtvarné umění a motorismus. Přesto má devadesátiletého jubilanta narozeného 25. října 1932 většina lidí spojeného především s filmem.
S Formanem zažil vojnu i Hollywood
K výtvarné stránce kinematografie ho přivedl režisér František Vláčil, s nímž spolupracoval na snímcích Holubice, Údolí včel a Markéta Lazarová. Do té doby se Pištěk filmovým ateliérům spíše vyhýbal. I když trávil dětství na Barrandově se svým slavným otcem, prostředí filmu ho neokouzlilo. Naopak ho prý všudypřítomná pozornost herců a filmařů odrazovala.
Vrcholem Pištěkovy tvorby se stala spolupráce s jeho vrstevníkem Milošem Formanem, se kterým se spřátelil na vojně. „Znali jsme se ze zákopu, protože všechny umělecké školy měly jednu vojenskou přípravu,“ popsal Pištěk seznámení s Formanem v pořadu Uvolněte se, prosím.
Za kostýmy k filmu Amadeus získal Oscara – jako jediný český kostýmní návrhář v historii. Je také držitelem prestižní francouzské ceny Céasar za kostýmy ke snímku Valmont. „Když usínám, tak se na ty svoje ceny dívám a je mi dobře,“ usmíval se Pištěk v pořadu Všechnopárty. S kostýmy se rozloučil v roce 1996 ve Formanově snímku Lid versus Larry Flynt ověnčeném dvěma nominacemi na Oscara. Posledních třicet let se Pištěk věnuje malbě.
Umělec s touhou závodit
Práci na filmech kombinoval Pištěk také s automobilovými závody. Aktivně začal jezdit už v 19 letech a v roce 1963 vyhrál soutěž cestovních vozů Zbraslav–Jíloviště se svým oblíbeným Saabem 96. „Dvoutaktní Saab byl tehdy jako dnešní Ferrari,“ uvedl Pištěk v pořadu Uvolněte se, prosím. „Tenkrát byly závody jiné než dnes. Když jsem začínal, tak jsem měl jedno auto, se kterým jsem jezdil závody, soutěže a vozil s ním i jablka ze zahrady domů,“ popsal své motoristické začátky ve zmíněném pořadu.
Pištěk patří v současnosti k nejdražším žijícím českým malířům. Ve svých hyperrealistických obrazech kombinuje svět automobilových závodů a filmových kulis. „Lidem je jedno, co malíř cítil, když tvořil dílo. Klíčové je, aby v obraze pro sebe něco objevili. A je celkem jedno, co to bude,“ řekl Pištěk v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Nejhodnotnější Pištěkovo dílo Adieu, Guy Moll, na němž pracoval přes dvacet let, bylo vyčísleno na 25 milionů korun. Malba odkazuje na věhlasného automobilového závodníka Guy Molla, který zahynul v pouhých 24 letech a je dodnes považován za jednoho z největších motoristických talentů.
Výtvarná vášeň se u Pištěků dědí
S někdejší asistentkou režie Věrou Pištěkovou (88) letos oslavil 64 let společného manželství, ze kterého vzešli dva synové, Jan a Martin. V Pištěkových uměleckých stopách ale kráčí pouze Jan. K 90. narozeninám Theodora Pištěka vznikla první společná výstava otce a syna v pražské Galerii Villa Pellé.
Akce Pištěk & Pištěk, dva světy je výjimečná nejenom spojením jejich tvorby, ale také vystavením několika děl staršího z umělců, které dosud nikdy nebyly veřejně k vidění. At´ už jde o restaurovaný portrét režiséra Františka Vláčila nebo dílo Hudebníci. Malby si mohou návštěvníci prohlédnout ve velkorysém prostoru tří pater, kde žádné z děl není upozaděno. Expozice je přístupná od 19. října do 20. ledna 2023.