„Cibulák pro mě představuje dobu našich babiček.” O český porcelán jeví zájem i mladí
Český porcelán z Dubí s modrým vzorem na bílém podkladu, alias cibulák, se opět vrací do módy. Jedná se o českou tradici, která ale není ani zdaleka historickou záležitostí. Porcelánové sady sbírá i mladá generace.
„Cibulák mám spojený hlavně s vánočními svátky. Má v sobě nádech kouzla, které dělá Vánoce. Celkově ho beru jako slavnostní výbavu a postupně si každým rokem nějaký kousek pořídím nebo dostanu,” říká čtyřiadvacetiletá Barbora, pro níž je cibulák rodinnou tradicí.
U některých vzbuzuje také vzpomínky na své prarodiče. „Cibulák se mi líbí kvůli krásné barevné kombinaci královské modré a bílé. Je elegantní a představuje pro mě i návrat do minulosti do dob našich babiček,” pochvaluje si šestadvacetiletá Klára, pro kterou velkou výhodu představuje rovněž fakt, že cibulák může do myčky.
Dostal moderní verzi
Za českým porcelánem stojí více než stoletá tradice, která se po generace dědí. Pro mnoho lidí představuje porcelánový servis, který se vyrábí na severu Čech v Dubí, tradiční doplněk v domácnosti. „Cibulák mi věnovala maminka, která ho dostala jako věno. Jednotlivé kusy mám doma bezpečně uložené, protože mají velkou hodnotu,” uvádí devětasedmdesátiletá herečka Alena Procházková.
Že je dekorativní porcelán na trhu stále oblíbený, můžou potvrdit také samotní výrobci. Na mladé cílí především prostřednictvím sociálních sítí. „Kromě tradičního cibuláku nabízíme i jeho modernější verzi Bohemia Cobalt a čistě bílou kolekci Bohemia White, která byla navržena speciálně pro mladé lidi jako současnější varianta klasického vzoru,” říká marketingový specialista a propagátor české porcelánky Dubí Zdeněk Tomáš.
Název vznikl omylem
Český porcelán vznikl v druhé polovině devatenáctého století, kdy se začal vyrábět ve mlýně v dnešní Tovární ulici v Dubí. A od počátku vzniku nese název Cibulák. Vzor cibule ale na porcelánu chybí. Podle výrobců vznikl název zcela náhodně. „Cibulový vzor má původ v mylné interpretaci jednoho z motivů. Vyobrazení granátového jablka totiž vzdáleně připomíná cibuli,” upozorňuje Tomáš na stránkách českého porcelánu. A dodává, že hlavním motivem dekoru je především granátové jablko.
Při výrobě porcelánového servisu se výrobci inspirovali čínskou kulturou, pro kterou jsou typické symboly bambusu nebo draka. „Cibulový vzor vychází ze spojení stylizovaných rostlinných motivů na pozadí východoasijské filozofie. Dekor je ale přizpůsoben evropskému stylu,” upřesňuje Tomáš. A doplňuje, že mezi typické české motivy, které jsou zobrazené na porcelánu, patří také chryzantéma nebo plod broskve.
Cigaretový papír pomocníkem při výrobě
Český porcelán vznikl v druhé polovině devatenáctého století, kdy se začal vyrábět ve mlýně v dnešní Tovární ulici v Dubí. Nejen díky rychlé oblibě mezi lidmi přežil četné celní potíže i válečná období. Zásadní roli v udržení dlouholeté tradice hraje také precizní ruční výroba. Při obtisku dekorů si výrobci dopomáhají například cigaretovým papírem.
„Dekor je vylit do ocelových desek, na které se stěrkou nanese kobaltové barvítko. Barva zachycená v prohlubních desek se pak lisováním nanese na navlhčený cigaretový papír. Tím vznikne obtisk, který je po rozstříhání vlepen na jednotlivé výrobky,” vysvětluje proces výroby Tomáš.
Cibulák tak zůstává symbolem české tradice, která si i po více než sto letech dokáže najít místo v moderních domácnostech.
Autorky: Rozálie Hněvkovská, Karolína Dobešová