Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Chci lidem zlepšovat náladu hudbou, říká beatmaker Übeatz

První beat prodal teprve před rokem a půl, od té doby ale sklízí úspěchy. Daniela Suchánka (23), studenta brněnského Ambisu, ve kterém se zaměřil na management, letos čekají státnice. Ve svém volném čase ale vytváří hudební podklad pro rapery jako tak zvaný beatmaker. Pod pseudonymem Übeatz se hudbě věnuje už osm let a nyní tvoří v producentské skupině Hitmakerz Squad.

Co práce beatmakera obnáší?
Vytvářím hudbu, do které se potom rapuje. Skládám ji z vlastních samplů a loopů. Tyto dvě složky tvoří celý beat. Jde o melodii, do které později přidávám bicí a další nástroje. Lidé si mě jako beatmakera někdy pletou s producentem. Ten se ale stará o celou tvorbu písně. Já dělám pouze hudební podkres.

Jak jste se k hudbě dostal?
V patnácti jsem bydlel jen s mamkou a sestrou a nebyli jsme na tom finančně dobře. Neměl jsem tak výkonný počítač, na kterém bych mohl hrát hry jako ostatní kluci. Zbožňoval jsem ale hudbu a zjistil jsem, že bych ji na něm mohl začít skládat. Tak jsem to zkusil. Podle YouTube jsem si našel demo verzi softwaru Fruity Loops ke stažení a začal jsem tvořit první písničky v housovém stylu. Postupem času jsem se posunul k poslechu rapu a vytvářel první beaty. Práci jsem ale začal brát vážně až v roce 2019.

Co se tehdy stalo?
Přestal jsem hrát basketbal, takže jsem v tu chvíli neměl žádný koníček. Začal jsem se proto naplno věnovat hudbě a stanovil si vysoké cíle. Z ušetřených peněz jsem si za desítky tisíc korun nakoupil všechny programy, sluchátka, zvukové karty. Zkrátka vše, co je k této práci potřeba. Před rokem a půl jsem prodal první beat. Dostal jsem menší honorář, za který jsem si nakoupil další programy a příslušenství. Chtěl jsem vytvářet beaty pro nejlepší československé rapery, což se mi postupně podařilo. Spolupracoval jsem na písničkách jako Tempo od NikTenda nebo Dopamín od DMS.

Jaké máte na hudbu reakce?
Často slýchám, že posluchačům písničky zlepšují náladu nebo pomáhají v těžkých životních situacích, což mě naplňuje. Melodie v pozadí je stejně důležitá jako text, protože v lidech také vyvolává emoce.

Jak se k vaší tvorbě může interpret dostat?
Nejčastěji prodáváme svou hudbu na stránce BeatStars. Interpret si zde může vybrat jakýkoliv beat a po zaplacení kartou mu je na mail odeslána smlouva o autorských právech. Někdy se stane, že si dva nebo i více interpretů koupí stejnou hudbu. Proto je důležité mít dokumenty, které dokazují, že ji mohou používat.

Jak interpret může zajistit, aby někdo neměl v písničce stejný beat? 
Musí mít svoje vlastní producenty. Beaty, co od nich dostanou, nejsou nikde na internetu, ale tvořené přímo pro ně. Cena od nejlepších světových beatmakerů se může vyšplhat až na 15 tisíc dolarů, to už aspoň interpret hudbu vlastní. Na internetu si beat může koupit za 40 dolarů, ale má ho jen v pronájmu a skladba může být přehrána pouze stotisíckrát. S počtem přehrání roste i cena, kterou si beatmaker nastavuje sám. 

Stalo se vám někdy, že jste za hudbu nedostal zaplaceno?
Jeden americký producent si ode mě koupil sampl, aby jeho pomocí vytvořil celý beat. Prodal ho jednomu známému českému raperovi, ale pod dílem jsem uveden nebyl. Snažil jsem se to řešit, ale neúspěšně. Párkrát se mi stalo, že jsem nedostal zaplaceno vůbec. Honorář měl být ale tak malý, že by se nevyplatilo to řešit soudní cestou.

Mohla by vás v budoucnu práce beatmakera uživit?
Určitě ano, ale není to jednoduché a musel bych se ještě zlepšit a začít se věnovat hudbě na sto procent. Někdy sice u počítače sedím celý měsíc každý den, ale někdy jen dvakrát do měsíce. Do budoucna bych se svými beaty chtěl prorazit i na zahraniční trh. Už teď si ale vytvářením beatů při studiu slušně přivydělávám. 


Natálie Chocholoušová
Studentka druhého ročníku, která miluje společnost dobrých lidí a víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.