Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Česká televize je v době pandemie základní informační médium, myslí si František Lutonský z ČT

Televize hraje v koronavirové krizi důležitou roli. Na začátku pandemie Češi více prahli po informacích, a proto trávili u televize v průměru přes čtyři a půl hodiny denně, o 31 minut déle než předchozí měsíce. Podle zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT Františka Lutonského (41) lidé v těžkých časech více vyhledávají veřejnoprávní média. To se ukazuje i na návštěvnosti jejich zpravodajských webů a sociálních sítí.

Jakou roli hrají média v současné krizi?
Myslím, že základní. To, co lidé od začátku pandemie potřebují, jsou jasné, srozumitelné a rychlé informace. Každé médium, které dodržuje nějaké žurnalistické standardy a zásady, přistupuje ke krizi velmi citlivě a nesnaží se zachytit senzace.

Ukázala se podle vás v době pandemie důležitost veřejnoprávních médií?
Zrovna Česká televize je v době pandemie naprosto základní informační médium. Pokud se nic moc neděje, je kritizována. Ale když nastane krize a lidé potřebují opravdu seriózní a ověřené informace, uchylují se obecně k veřejnoprávním médiím. Je to vidět nejenom ve vysílání, ale i na dalších platformách České televize, jako jsou sociální sítě a weby. Ty se nyní dostávají mezi top deset zpravodajských serverů v České republice, což nebylo nikdy moc obvyklé.

Nenatáčíme dopředu žádné magazíny

Jak krize zasáhla Českou televizi?
Situace nás ovlivnila stejně, jako každou jinou firmu. Od poloviny března jsme nastoupili na úplně jiné rozdělení práce. V tuhle chvíli máme zaměstnance rozdělené do tří týmů, které se střídají po dvou týdnech a nepotkávají se. Museli jsme tomu přizpůsobit i vysílání, třeba kvůli koronaviru nenatáčíme žádné magazíny dopředu.

Jak dlouho můžete fungovat v mimořádném režimu?
Myslím, že zpravodajství může v tomto systému fungovat nekonečně dlouho. Pokud by Českou televizi ochromila nákaza, bylo by to komplikovanější. Ale troufnu si říct, že jsme připraveni i na to, že nebudeme v budově na Kavčích horách, nebo že bychom museli omezit vysílání. To by nebylo tak pestré, ale častěji bychom opakovali důležité informace.

Jak hodnotíte vysílání ČT obsahově? 
Podle mě to zvládáme dobře. Kombinujeme aktuální, analytické a důležité informace s těmi užitečnými a praktickými. Snažíme se také ukázat pozitivní příklady toho, jak krizi zvládat. Ze současné situace pro nás plyne také poučení do budoucna. Například v tom, odkud můžeme vysílat, v jakém složení, nebo jak třídit a zpracovávat informace.

Sledovanost pro nás není prioritou

V polovině března došlo k vysokému nárůstu sledovanosti. Čím si vysvětlujete její pokles na konci měsíce?
Časem zájem lidí opadá a přichází únava z informací. Koronavirus je stále dominantní téma, ale lidé už se s ním nějak naučili žít a není pro ně tolik zajímavý jako na začátku. Vidím to i na sobě, protože informací o koronaviru je dost a jsem jimi přesycený. Ale sledovanost pro nás není hlavním kritériem. Soustředíme se především na to, abychom přinášeli jasné a užitečné informace.

Vnímáte chystanou televizní stanici CNN Prima News jako konkurenci ČT24?
Spíš se těším, že tady konečně bude program, se kterým se můžeme alespoň trochu porovnávat. Beru to jako velkou výzvu. Podle mě to na startu bude mít CNN Prima News hodně těžké. Zejména, když promarnila vysílání o pandemii. V okamžiku, kdy má televize slogan „kde jste byli, když…“, tak se ptám, kde byli oni, když…

Co současná krize znamená do budoucna pro český mediální trh?
Myslím, že velmi těžké to budou mít soukromá a tištěná média. Minimálně dočasně ubyde reklama. Co se týče veřejnoprávních médií, neobávám se, že by krize měla přímý dopad na jejich obsah. Ale až bude sílit únava ze současné situace, nepochybně se někdo ozve s tím, proč má televize šest programů. Z toho mám velký strach.


Sofie Krýžová
Sofie Krýžová
Studuji ve třetím ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. V Generaci 20 působím již pátý semestr. Mimo studium se věnuji například běhu, miluju cestování, čtení a nepohrdnu dobrou kávou.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.