Česká televize je v době pandemie základní informační médium, myslí si František Lutonský z ČT
Jakou roli hrají média v současné krizi?
Myslím, že základní. To, co lidé od začátku pandemie potřebují, jsou jasné, srozumitelné a rychlé informace. Každé médium, které dodržuje nějaké žurnalistické standardy a zásady, přistupuje ke krizi velmi citlivě a nesnaží se zachytit senzace.
Ukázala se podle vás v době pandemie důležitost veřejnoprávních médií?
Zrovna Česká televize je v době pandemie naprosto základní informační médium. Pokud se nic moc neděje, je kritizována. Ale když nastane krize a lidé potřebují opravdu seriózní a ověřené informace, uchylují se obecně k veřejnoprávním médiím. Je to vidět nejenom ve vysílání, ale i na dalších platformách České televize, jako jsou sociální sítě a weby. Ty se nyní dostávají mezi top deset zpravodajských serverů v České republice, což nebylo nikdy moc obvyklé.
Nenatáčíme dopředu žádné magazíny
Jak krize zasáhla Českou
televizi?
Situace nás ovlivnila stejně,
jako každou jinou firmu. Od poloviny března jsme nastoupili na úplně jiné
rozdělení práce. V tuhle chvíli máme zaměstnance rozdělené do tří týmů,
které se střídají po dvou týdnech a nepotkávají se. Museli jsme tomu
přizpůsobit i vysílání, třeba kvůli koronaviru nenatáčíme žádné magazíny dopředu.
Jak dlouho můžete fungovat v mimořádném režimu?
Myslím, že zpravodajství může
v tomto systému fungovat nekonečně dlouho. Pokud by Českou televizi ochromila
nákaza, bylo by to komplikovanější. Ale troufnu si říct, že jsme připraveni i na to,
že nebudeme v budově na Kavčích horách, nebo že bychom museli omezit vysílání. To by nebylo tak pestré, ale častěji bychom opakovali důležité informace.
Jak hodnotíte vysílání ČT obsahově?
Podle mě to zvládáme dobře. Kombinujeme
aktuální, analytické a důležité informace s těmi užitečnými a praktickými.
Snažíme se také ukázat pozitivní příklady toho, jak krizi zvládat. Ze současné situace pro nás plyne také poučení
do budoucna. Například v tom, odkud můžeme vysílat, v jakém složení, nebo jak
třídit a zpracovávat informace.
Sledovanost pro nás není prioritou
V polovině března došlo k vysokému nárůstu sledovanosti. Čím si vysvětlujete její pokles na konci
měsíce?
Časem zájem lidí opadá a přichází
únava z informací. Koronavirus je stále dominantní téma, ale lidé už se
s ním nějak naučili žít a není pro ně tolik zajímavý jako na začátku. Vidím
to i na sobě, protože informací o koronaviru je dost a jsem jimi přesycený. Ale
sledovanost pro nás není hlavním kritériem. Soustředíme se především na to, abychom přinášeli jasné a užitečné informace.
Vnímáte chystanou televizní stanici CNN Prima News jako
konkurenci ČT24?
Spíš se těším, že tady konečně bude program, se kterým se můžeme alespoň trochu porovnávat. Beru to jako
velkou výzvu. Podle mě to na startu bude mít CNN Prima News hodně těžké. Zejména, když promarnila vysílání o pandemii. V okamžiku, kdy má televize slogan „kde jste
byli, když…“, tak se ptám, kde byli oni, když…
Co současná krize znamená do budoucna pro český mediální trh?
Myslím, že velmi těžké to budou
mít soukromá a tištěná média. Minimálně dočasně ubyde reklama. Co se týče
veřejnoprávních médií, neobávám se, že by krize měla přímý dopad na jejich obsah. Ale
až bude sílit únava ze současné situace, nepochybně se někdo ozve s tím, proč má televize
šest programů. Z toho mám velký
strach.