Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi chtějí české pivo

Na Staroměstském náměstí odbil orloj jedenáctou večerní a před barem The Dubliner začíná být nával. Skupinka mladých Irčanů stojí u vchodu do podniku a hlasitě se baví. Angličtina je slyšet i po příchodu do úzké haly s obrovským barem plným širokoúhlých televizí sledujících hned několik sportovních utkání naráz.

I v irském baru se zastaví český zákazník. „Převážně sem chodí Angličani a Irčani. Na češtinu moc zvyklá nejsem. I přesto patří Staropramen mezi nejčastější piva, která za večer vytočíme,“ říká lámanou češtinou barmanka Julie a ukazuje na skupinku Čechů u stolního fotbálku. „Bar má skvělou atmosféru, je rájem pro sportovního fanouška.  Jeden nedostatek, co bar má, je pivo. Nechci říct, že by mi Guiness nechutnal, ale česká piva jsou nejlepší a nejsou tak drahá,“ stěžuje si student Michal.

Cizince láká šnyt a hladinka

Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Františka Šámala se v letošním roce povedlo tuzemským sládkům vyrobit 21,3 milionu hektolitrů piva. Daří se i vývozu nápoje. K jednomu z nejvíce vyvážených piv patří například Staropramen. „Ročně vyprodukujeme do ciziny téměř třetinu naší výroby, tedy 952 000 hektolitrů piva. Tváří marketingové kampaně se stal i hollywoodský herec Orlando Bloom,“ říká manažerka pro komunikaci s médii Denisa Mylbachrová.

Mezinárodní renomé značky se v restauraci Potrefená husa v areálu pivovaru na pražském Smíchově potvrzuje. U jednoho stolu sedí skupinka Japonců, která drží poloprázdné půllitry a blaženě se usmívá. „Ochutnat proslulá česká piva bylo mým přáním, proto jsme se s přáteli rozhodli navštívit Prahu a ochutnat co nejvíce piv bude možné. Zítra se pojedeme podívat i do Plzně na pivovar,“ říká japonský turista Satoshi.

Cizince kromě lahodné chuti láká i styl čepování. „Chtějí vidět, jak pracujeme s pivní pěnou. Po klasice chtějí načepovat šnyt nebo mlíko. To Čecha moc nezajímá a radši si dojde pro další hladinku,“ odpovídá výčepní mezitím, co Američanům čepuje šnyt.

Češi nechtějí utrácet za cizí piva utrácet

I čeští vítězi mezinárodních soutěží jako World Beer Awards potvrzují, že tuzemští sládci patří mezi nejlepší v Evropě. K nim se řadí i Belgičani, Poláci či Němci. Kvalitu zahraničních piv zákazníci posoudí v Suché dásni, kde nabízí například belgický Hoegaarden nebo německý Paulaner.

Na otázku, kolik takových piv si hosté objednají, odpovídá barmanka s povzdechem. „Málo. Češi upřednostňují převážně piva, za která nezaplatí víc jak šedesát korun,“ říká servírka a dodává: „Není to ovšem tak, že by piva z ciziny neměly žádný odbyt, jen si je hosté dopřávají méně často.“ K debatě se přidává místní štamgast Michal. „Proč bych měl podporovat pivo, které mě v půllitru vyjde na sto třicet korun. To si radši koupím pivo české,“ říká.


Radim Bača
Radim Bača
Jsem studentem třetího ročníku a v Generaci jsem již třetím rokem. Kromě pozice šéfredaktora pracuji jako redaktor pro Seznamzprávy, konkrétně v rubrice Byznys. Ve svém volném čase se věnuji fanatickému fanouškovství basketbalovému týmu Boston Celtics, trestání protivníku v online videohrách nebo poslechu kvalitní muziky. V každé ze zmíněných věcí se snažím realizovat i z pohledu redaktora.
Další články autora