Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi chtějí české pivo

Na Staroměstském náměstí odbil orloj jedenáctou večerní a před barem The Dubliner začíná být nával. Skupinka mladých Irčanů stojí u vchodu do podniku a hlasitě se baví. Angličtina je slyšet i po příchodu do úzké haly s obrovským barem plným širokoúhlých televizí sledujících hned několik sportovních utkání naráz.

I v irském baru se zastaví český zákazník. „Převážně sem chodí Angličani a Irčani. Na češtinu moc zvyklá nejsem. I přesto patří Staropramen mezi nejčastější piva, která za večer vytočíme,“ říká lámanou češtinou barmanka Julie a ukazuje na skupinku Čechů u stolního fotbálku. „Bar má skvělou atmosféru, je rájem pro sportovního fanouška.  Jeden nedostatek, co bar má, je pivo. Nechci říct, že by mi Guiness nechutnal, ale česká piva jsou nejlepší a nejsou tak drahá,“ stěžuje si student Michal.

Cizince láká šnyt a hladinka

Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Františka Šámala se v letošním roce povedlo tuzemským sládkům vyrobit 21,3 milionu hektolitrů piva. Daří se i vývozu nápoje. K jednomu z nejvíce vyvážených piv patří například Staropramen. „Ročně vyprodukujeme do ciziny téměř třetinu naší výroby, tedy 952 000 hektolitrů piva. Tváří marketingové kampaně se stal i hollywoodský herec Orlando Bloom,“ říká manažerka pro komunikaci s médii Denisa Mylbachrová.

Mezinárodní renomé značky se v restauraci Potrefená husa v areálu pivovaru na pražském Smíchově potvrzuje. U jednoho stolu sedí skupinka Japonců, která drží poloprázdné půllitry a blaženě se usmívá. „Ochutnat proslulá česká piva bylo mým přáním, proto jsme se s přáteli rozhodli navštívit Prahu a ochutnat co nejvíce piv bude možné. Zítra se pojedeme podívat i do Plzně na pivovar,“ říká japonský turista Satoshi.

Cizince kromě lahodné chuti láká i styl čepování. „Chtějí vidět, jak pracujeme s pivní pěnou. Po klasice chtějí načepovat šnyt nebo mlíko. To Čecha moc nezajímá a radši si dojde pro další hladinku,“ odpovídá výčepní mezitím, co Američanům čepuje šnyt.

Češi nechtějí utrácet za cizí piva utrácet

I čeští vítězi mezinárodních soutěží jako World Beer Awards potvrzují, že tuzemští sládci patří mezi nejlepší v Evropě. K nim se řadí i Belgičani, Poláci či Němci. Kvalitu zahraničních piv zákazníci posoudí v Suché dásni, kde nabízí například belgický Hoegaarden nebo německý Paulaner.

Na otázku, kolik takových piv si hosté objednají, odpovídá barmanka s povzdechem. „Málo. Češi upřednostňují převážně piva, za která nezaplatí víc jak šedesát korun,“ říká servírka a dodává: „Není to ovšem tak, že by piva z ciziny neměly žádný odbyt, jen si je hosté dopřávají méně často.“ K debatě se přidává místní štamgast Michal. „Proč bych měl podporovat pivo, které mě v půllitru vyjde na sto třicet korun. To si radši koupím pivo české,“ říká.


Radim Bača
Radim Bača
Jsem studentem třetího ročníku a v Generaci jsem již třetím rokem. Kromě pozice šéfredaktora pracuji jako redaktor pro Seznamzprávy, konkrétně v rubrice Byznys. Ve svém volném čase se věnuji fanatickému fanouškovství basketbalovému týmu Boston Celtics, trestání protivníku v online videohrách nebo poslechu kvalitní muziky. V každé ze zmíněných věcí se snažím realizovat i z pohledu redaktora.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.