Carsharing místo vlastního auta? Mladí si oblíbili sdílené vozy
Popularita sdílení aut neboli carsharingu v Česku roste i díky jednoduché rezervaci automobilu či skútru na určitou dobu. Stačí k tomu pouze mobil s připojením k internetu a jednou z aplikací společností, které tyto služby nabízí. Podle statistik roste i počet sdílených aut, a dokonce se carsharing objevuje v aplikaci PID Lítačka mezi hromadnou dopravou.
„Nejčastějšími uživateli carsharingových služeb jsou zástupci mladé generace mezi 18–29 lety,“ říká předseda Asociace českého carsharingu (AČC) Roman Filip. Dnešní ceny za řidičské průkazy jsou značně vyšší, než tomu bylo pár let zpět. Stejně tak tomu je u cen samotných aut. Proto mladší lidé většinou nemyslí na koupi automobilu hned po složení závěrečné zkoušky v autoškole. „Uživatelé v tomto věku si často vlastní vůz ještě nepořídili,“ dodává předseda AČC.
„Vyzkoušel jsem služby carsharingu u více firem. Je mi dvacet let, stále studuji vysokou školu, a proto si nemohu dovolit své vlastní auto. Jezdím tedy pouze autem mých rodičů,“ říká zákazník Štěpán Svoboda. „Služby nevyužívám tak často, ale občas se to hodí. Navíc je to pro mě finančně výhodnější, než kdybych měl platit za pojištění, servis a palivo u vlastního auta,“ doplňuje.
Právě samotné pořizovací ceny a další náklady spojené s údržbou jsou častým důvodem, proč si mladý člověk nekoupí vlastní automobil a raději využije carsharing jako levnější alternativu.
Generace Z a mileniálové berou aplikace v chytrých telefonech, které nabízejí různé služby, včetně dopravních, jako samozřejmost. Toho využívají carsharingové společnosti jako jsou například Car4Way nebo Anytime Carsharing, které však na žádost Generace20 o vyjádření nereagovaly. Uživatelé si mohou pomocí jedné aplikace snadno najít nejbližší auto, rezervovat si ho, odemknout a následně za něj zaplatit.
Carsharing jako hromadná doprava
Důkazem, že popularita carsharingu roste, bylo i zařazení této možnosti přepravy do aplikace PID Lítačka v květnu tohoto roku. „Cílem nové PID Lítačky je nabídnout lidem praktický a univerzální nástroj pro pohyb po Praze i celém Středočeském kraji. Do nabídky spojení jsme nově zapojili i sdílená kola či auta,“ sdělil v tiskové zprávě ředitel Pražské integrované dopravy Petr Tomčík.
„Carsharing se za posledních pět let stal v podstatě veřejnou individuální dopravou. Slouží všem lidem, kteří primárně chodí pěšky, využívají MHD nebo kolo. Automobilem jezdí pouze v nezbytných případech, čímž přispívají ke snižování dopravní zátěže v hlavním městě,“ říká předseda AČC Roman Filip.
V současnosti funguje carsharing ve dvanácti městech České republiky. Podle statistik AČC se počet sdílených aut v České republice za posledních několik let stále zvyšuje. Zatímco v roce 2019 zde jezdilo přes sedm set aut, v současné době se číslo blíží dvěma tisícům.