Bylo by lepší zrušit letní čas, shodují se experti
První změna času se uskutečnila 30. 4. 1916 kvůli úspoře energie. Dnes ji praktikuje přes sedmdesát zemí světa včetně Česka. Komise Evropské Unie ji navrhovala roku 2019 zrušit, projednávání ale zatím odložila. Jednak kvůli nedohodě, zda zanechat zimní nebo letní čas. Zároveň z důvodu pandemie covidu-19 a Brexitu. Velká Británie rok poté vystoupila z EU, tím pádem by zrušení změny času způsobilo jiná časová pásma pro Severní Irsko a Irskou republiku.
Časový posun ze zimního na letní čas se uskutečňuje vždy poslední březnovou noc ze soboty na neděli. Dochází k ní ve všech časových pásmech Evropy ve dvě hodiny ráno středoevropského času.
Nepodceňovat vstávání za denního světla
Jedním z důvodů pro zrušení jsou časté dopady na psychické či fyzické zdraví člověka. „Problém je, když člověk vstává za světla a najednou se probouzí do tmy,“ řekla v rozhovoru pro iRozhlas.cz Helena Illnerová, která se dlouhodobě věnuje výzkumu biorytmů savců. „Potřebujeme ranní světlo, aby nás probudilo do začátku dne, protože máme tendenci být spíše večerní typy,“ dodává.
Z průzkumů veřejného mínění mnohdy vyplývá, že si lidé letní čas chválí. Oceňují prodloužení teplých večerů o celou hodinu. Lékaři by naopak zachovali původní zimní čas. Přechod pouze na letní čas by v zimních měsících způsobil, že by se v prosinci a v lednu rozednívalo kolem deváté hodiny ráno. To by mohlo mít dopad na pracovní produktivitu i zdravotní stav, uvedly pro iRozhlas.cz expertky z Akademie věd ČR.
Časová změna neprospívá vlakům
Změna času má mimo jiného vliv na vlakovou dopravu, proto k ní dochází v noci. „V tuto dobu je na železnici nejméně vlaků. První denní vlaky vyjíždějí obvykle po třetí hodině časně ráno,“ vysvětluje tiskový mluvčí Českých drah Petr Št´áhlavský. I přesto se kvůli posunu času letos v neděli 31. března zpozdilo hned 12 spojů Českých drah.
Zrušení této změny by podle mluvčího dopravě i cestujícím výrazně pomohlo. „Zavedení jednotného času po celý rok by provoz zjednodušilo a odpadly by dvě přechodové noci během roku, nicméně železnice se současným systémem dlouhodobě fungují. Zda by šlo o středoevropský nebo letní čas je v zásadě jedno,“ dodává Št´áhlavský.