„Bez zapojení AI do výuky hrozí vysokým školám ztráta konkurenceschopnosti“. Jak univerzity reagují na digitální pokrok
Na vysoké školy právě nastupují studenti, pro které se nástroje umělé inteligence staly běžnou pomůckou při studiu. Univerzity se tak snaží najít efektivní způsoby, jak se vypořádat s nevyhnutelným vlivem AI, aniž by ohrozily akademickou poctivost a etické standardy. Oslovené vysoké školy změny vítají, ale upozorňují na možná rizika.
Odborníci na umělou inteligenci poukazují na to, že vysoké školy musí reagovat především proto, že AI zásadně mění způsoby, jakými studenti přistupují k práci. „Rychlý rozvoj umělé inteligence přináší zásadní změny pro společnost. AI umožňuje efektivnější zpracování dat a automatizaci, což vyžaduje zásadní transformaci vzdělávacích systémů, aby připravily studenty na digitální éru,“ říká IT architekt a specialista na umělou inteligenci David Strejc.
Mezi inovací a etickými dilematy
univerzity čelí výzvám spojeným s vyvážením technologických inovací a etických pravidel. Na příkladu Univerzity Karlovy je vidět, jak se instituce snaží tuto rovnováhu najít.
„Naše univerzita vítá moderní technologie, jako je ChatGPT, a uznává jejich potenciál pro zvýšení produktivity a zlepšení kvality výuky i výzkumu,“ říká tisková mluvčí Univerzity Karlovy (UK) Lucie Přívětivá. Podle mluvčí pedagogové na UK varují před riziky, jako je plagiátorství a nekritické přijímání generovaných informací a zdůrazňuje, že AI musí být používána pouze jako doplněk, nikoli náhrada vlastního myšlení a práce.
Zatím všechny bakalářské i diplomové práce na Karlově univerzitě splňují etická pravidla pro použití této technologie. Podle mluvčí nástroje umělé inteligence systematicky používá pouze 5 % jejích studentů. UK využívá nástroj Turnitin k detekci využití AI, avšak jeho účinnost je omezená pouze na anglické zdroje.
I brněnská Masarykova univerzita je využívání AI otevřená, ale doporučuje studentům, aby technologii používali spíše jako podpůrný nástroj a kriticky hodnotili její výstupy. Ve stanovisku k využívání umělé inteligence ve výuce studenty vyzývá, aby k práci s umělou inteligencí přistupovali zodpovědně a zůstávali zvídaví a pragramatičtí.
Na půdě této univerzity navíc vznikla specializovaná Skupina pro AI ve výuce, jejíž cílem je prozkoumat a navrhnout konkrétní způsoby, jak efektivně začlenit umělou inteligenci do vzdělávání. Pod vedením prorektora pro vzdělávání a kvalitu Michala Bulanta se členové skupiny, kteří jsou odborníky z různých oblastí, například IT, právo a knihovnictví, pravidelně scházejí, aby formulovali směrnice a doporučení pro využití AI při studiu.
„Rozvoj a využívání nástrojů AI vnímáme v první řadě jako výzvu a příležitost, nikoli jen jako hrozbu či riziko. MU si je vědoma dynamického rozvoje technologií využívajících AI, možných přínosů i úskalí spojených s těmito technologiemi. Práce s nástroji AI otevírá i zásadní otázky spojené s etikou akademické práce, jejích standardů a akademické integrity v nejširším smyslu slova,“ uvádí Skupina pro AI ve výuce ve stanovisku k využívání umělé inteligence na Masarykově univerzitě.
Skupina se dále se podílí na definování metodické podpory pro vyučující a studenty a organizuje vzdělávací aktivity jako jsou workshopy a školení pořádané Centrem rozvoje kompetencí (CERPEK).
Al, nástroj budoucnosti
Rychlý rozvoj umělé inteligence ovlivňuje i mezinárodní pozici VŠ. „České vysoké školy by měly zahrnout AI do povinných předmětů, podporovat její využití napříč obory a zapojit ji do výzkumu a výuky. Je klíčové stanovit etická pravidla pro používání AI, která budou podporovat kreativitu a kritické myšlení. Pokud nebudou české školy reagovat na tento vývoj, riskují ztrátu konkurenceschopnosti na globální úrovni,“ říká odborník na umělou inteligenci David Strejc.
„Masarykova univerzita v Brně již začala implementovat AI do svých programů informatiky a nabízí kurzy zaměřené na etiku umělé inteligence. České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) zase spolupracuje s průmyslovými partnery na výzkumu v oblastech robotiky a strojového učení,“ dále Strejc uvádí příklady podle něj správné integrace AI na českých vysokých školách.
Další oslovené univerzity, jako je například Vysoké učení technické v Brně, Metropolitní univerzita Praha nebo České vysoké učení technické v Praze mají podle dostupných směrnic shodný přístup k využívání umělé inteligence ve vzdělávání, přičemž důraz kladou na etické a odpovědné používání této technologie.
Přijetí aktivního přístupu k AI je pro české školy klíčové. Bez této integrace budou totiž muset čelit stále náročnějším výzvám spojeným s digitální transformací vzdělávání.