ANKETA: Měli by absolventi vyšších odborných škol získávat akademické tituly?
Hledání nové budovy podle ředitele Petra Uherky započalo již před dvanácti lety. „Prošli jsme asi 80 domů. Líbila se nám sklo ocelová budova v Holešovicích. Nakonec jsme si ale řekli, že studenti stráví zbytek svého pracovního života v kancelářích prosklených domů, proto jsme zvolili nádhernou secesní budovou České pojišt´ovny z 20. století v centru Prahy, kde bydlel tatínek Jana Wericha,“ uvedl Uherka. Velkou raritou architektonicky budovy je kašna pod schody, kde od roku 1914 plave živý úhoř. Ten současný, Pepík III., zdědil jméno po svých předchůdcích.
Absolventi vyšších odborných škol se dlouhodobě potýkají s nižší prestiží oproti vysokoškolským studentům, což by chtěli všichni dotazovaní změnit. „Pražské Arcibiskupství je zřizovatelem čtrnácti škol a z toho dvě jsou vyšší odborné. Dlouhodobě je podporujeme hlavně v jednáních s ministerstvem školství,“ vyjadřuje se k problematice pomocný biskup pražský Zdenek Wasserbauer.
„Je to dlouhodobě neřešený problém. Domnívám se, že by vyšší odborné školy měly být akreditované stejně jako školy, které nabízejí bakalářské programy. Dochází totiž k podhodnocení studia, tím že absolventi nedostávají tituly, které by byly ekvivalentem bakalářských,“ říká publicista a bývalý ředitel Pražského inovačního institutu Bohumil Kartous. Novinář je rovněž přesvědčený o tom, že by vyšší odborné školy měly zastoupit roli prakticky orientovaných programů.
Na situaci vyšších odborných škol jsme se zeptali i ředitele Petra Uherky. „Již pětadvacet let mi nepřijde logické, že absolventi naší školy nejsou vnímáni stejně jako univerzitní studenti. Proto intenzivně vstupujeme do jednání s ministerstvem školství. Kdyby naše argumenty prošly, znamenalo by to, že by absolventi Publicistiky za svými jmény měli označení nebo titul profesionální bakalář,“ dodává. S takovým titulem by se absolventi podle Uherky mohli rovnou ucházet o magisterské studium a nemuseli by se na soukromých vysokých školách složitě dožadovat uznání části kurikula.
Text vznikl ve spolupráci s Michaelou Prešinskou.