Americké trendy nás posouvají, ale jsme tři roky pozadu, říká Huňáč o naší YouTube scéně
Český youtuber Ondřej Kašík, vystupující pod přezdívkou Huňáč, poodhaluje, jak moc americké trendy prostupují na tuzemskou scénu. Podle tvůrce, jehož kanál sleduje téměř sto tisíc fanoušků, čerpají Češi hodně inspiraci právě u anglicky mluvících autorů. Huňáč ostatně přiznává, že i on sám často přejímá témata od světových tvůrců.
Sáhnout po nápadech z ciziny rozhodně čeští youtubeři neváhají. Ovšem hranice mezi inspirací a kopírováním je někdy tenká. Vliv Spojených států na sociální média v Česku se neomezuje jen na platformy, ale proniká i do způsobu tvorby obsahu.
„Zahraniční novinky dost ovlivňují českou scénu,“ říká Huňáč a dodává: „Jsme tak tři roky pozadu. Když v Americe něco bouchne, objeví se to u nás hned, ale pokud jde jen o dočasnou vlnu, dostane se to sem až za pár let.“
Čeští youtubeři si tvorbu od anglicky mluvících autorů přebírají různými způsoby. „Spousta lidí to dělá, já taky. Podíváš se na někoho s velkou komunitou, vezmeš jeho nápad a snažíš se ho udělat líp nebo trochu jinak,“ přiznává Huňáč, podle kterého není tento způsob přejímání obsahu ojedinělý. Místní tvůrci se snaží přidat vlastní hodnotu, aby výsledek byl pro domácí publikum atraktivní.
Fanoušci nadávají tvůrcům
Přestože mnozí autoři tvrdí, že přejímají pouze inspiraci, diváci mezi ní a kopírováním často nevidí rozdíl. Pokud je nápad příliš podobný originálu, fanoušci to dávají najevo v komentářích. Podle Huňáče jsou v tomto ohledu Češi přísnější než zahraniční publikum. „U nás je hodně lidí, kteří nadávají tvůrcům. V Americe jsou klidnější, neřeší to tolik,“ srovnává.
„Záleží ale i na tom, jak obsah přizpůsobíš českému publiku. Když tam dáš dostatek kreativity, máš větší šanci na úspěch,“ objasňuje. Kašík věří, že jedině tak může přejatý obsah na naší scéně fungovat.
Velké projekty táhnou
Ne všechny zahraniční trendy však v Česku rezonují. „Pokud je téma moc geograficky specifické, na naší scéně se často nevyplatí se jím zabývat,“ vysvětluje Huňáč. Češi podle něj preferují obsah, který je přístupný a zároveň atraktivní pro širší publikum.
Zájem z tuzemska se většinou soustředí na velké projekty, jako je například obsah MrBeasta, který je s více než 300 miliony fanoušků nejodebíranějším tvůrcem na YouTube. „Lidi u nás přitahují věci, do kterých zahraniční tvůrci jdou all-in. To u nás nikdo nedělá,“ ví Huňáč. Rozpočet, nasazení i schopnost riskovat jsou aspekty, které podle Kašíka dělají zahraniční obsah tak úspěšným.