Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Alibismus nezachrání vývoj pandemie, ani vládu

KOMENTÁŘ: Hlavním viníkem všech problémů v České republice je virus, který se nedaří zkrotit. Alespoň podle rétoriky vedení státu. Například ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) ospravedlňuje pandemií historicky nejvyšší schodky státního rozpočtu. Členové vlády však zapomínají, že to jejich rukou stát v dobách ekonomického růstu rozhazoval, za což žádná nemoc nemůže. Výroky, že si koronavirus žije vlastním životem, pak působí spíše jako marná snaha o vyhnutí se zodpovědnosti.

Slova o tom, že je pandemie „přírodní katastrofou“, byla namístě začátkem dubna loňského roku. Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) tehdy zastával názor, že jediný, kdo má plán, je koronavirus, a společnost mu musí čelit. Po dvanácti měsících je však zřejmé, že vládní experti nemají šíření nemoci pod kontrolou. Češi si tak mohou gratulovat, v počtu nakažených na sto tisíc obyvatel patří totiž dlouhodobě ke světové špičce. Tragický výsledek se však táhne za vládou, které podle agentury STEM momentálně věří pouze dvacet pět procent občanů, dvakrát méně než před rokem. Nedůvěra v současné řízení pandemie pak vedla k nerespektování nařízení, což bylo společně s rozjetým průmyslem jedním z hnacích motorů nákazy v Česku.     

Strategie chybí a virus se zabydluje    

Již několikrát byli Češi svědky toho, že je vláda nechala na holičkách. Například když vedení státu odmítalo zavolat o pomoc do Německa a situaci s nedostatkem lůžek musel na poslední chvíli řešit hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (KOA). Katastrofické selhání ministrů tentokrát nevyřeší ani špičkově odvedená marketingová kampaň, na kterou současné vedení státu rádo sází. S postupem času je totiž zřejmé, že nárůst nemocných a zemřelých přišel kvůli zběsilému rozvolňování před Vánoci a v návaznosti na ignoranci před loňskými krajskými volbami. Politická hra se začíná opakovat a vláda tak volí úhybné manévry. Ministryně financí Schillerová například v nedávném rozhovoru pro pořad časopisu Reflex Prostor X uvedla, že si pandemie „žije vlastním životem“. Při pohledu na Izrael či Finsko ale člověka napadá, že v jiných zemích koronavirus pouze přežívá, kdežto v Česku se zabydluje.

Státy s jasnou strategií totiž nemoci nedávají šanci a s vakcínami pro ně svítá naděje. Bohužel pro nás premiér Andrej Babiš (ANO) poslední možnosti záchrany zahazuje. Například tím, že v minulosti nezažádal o dostatečný počet očkovacích látek. Vládní představitelé tvrdí, že pandemii nelze plně řídit, ale když mají alespoň malou možnost situaci zlepšit, většinou ji promarní. Čímž pod sebou lámou větev. S politickou situací v březnu bylo podle agentury Kantar spokojeno pouze jedenáct procent obyvatel. Z předvolebních průzkumů tak momentálně plyne, že ani slogany hnutí ANO ve stylu „Prostě na to dohlédneme“ Babišovi říjnový souboj o moc nevyhrají.    

Vláda dojela i na svou nehospodárnost    

Současné problémy totiž přišly po několika letech éry Andreje Babiše, jehož kabinet se na horší časy úplně nepřipravoval. Což potvrzuje i Nejvyšší kontrolní úřad, podle kterého se například ministerstvo financí v minulosti šetřením příliš nezabývalo. Za připomenutí stojí například sleva na dopravu pro důchodce a studenty. Alibistické výroky jsou tak důkazem, že vláda řešení nemá. Kvůli nadcházejícím sněmovním volbám to ale nikdo z premiérova kabinetu nepřizná. Jedinou nadějí pro lidi tak zůstává, že se vývoj pandemie zlepší s počasím a politická katastrofa s říjnovým otevřením volebních místností. 


Barbora Kučerová
Barbora Kučerová
Jsem studentkou třetího ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky. V redakci působím druhým rokem, momentálně jako šéfredaktorka. Když zrovna nic nepíšu, tak poslouchám hudbu, řeším aktuální dění nebo lenoším u Netflixu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.